מאימתי שומרים על המצות שלא יגעו במים ?

ז' שבט תש"פ - סימן תנ"ג- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לסמוך על קמח הנקנה בשוק ולאפות בו מצות?מה ההבדל בין חיטים לחות לבין חיטים יבשות? ואיזה מצות צריכות שימור מעיקר הדין? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ג סעיף ד' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

המצות שאוכלים בשתי הלילות הראשונות, דהיינו, המצות שמקיימים בהם את מצות אכילת מצה בליל יו"ט ראשון של פסח (בחו"ל מדובר על שתי לילות) צריכים שמירה יתירה שלא יחמיצו, וישמור אותם לשם מצה, וטוב לשמור אותם שלא יפלו עליהם מים כבר משעת קצירה, שהרי המחובר לא מחמיץ, אא"כ הוא התייבש לגמרי והוא כבר עומד להיקצר, שאז הוא מחמיץ, ואומר המ"ב, שמהאי טעמא נוהגים לקצור את החיטים לקיום מצות מצה כשהם עדיין לא התייבשו, אלא בעודם לחים קצת, ואם לא שמרו עליה משעת קצירה, לפחות ישמור אותה משעת טחינה, ומבאר המ"ב, וביתר ביאור בשעה"צ, כיוון שמשעת הטחינה, החיטים מתקרבות אל המים, וזה הכל במקום שמשתמשים ברחיים של מים, אבל במקום שמשתמשים ברחיים של רוח או של יד, גם משעת טחינה לא צריך, כיוון שבטחינה הם לא מתקרבים יותר למים, אא"כ מדובר באופן שרוחצים את החיטים, שאז צריך להשגיח עליהם משעת טחינה.

בשעת הדחק, מותר אפילו לקחת קמח מהשוק, דהיינו קמח שלא נשמר כלל, ומבאר המ"ב, כיוון שבשעת הדחק אפשר לסמוך על הפוסקים הסוברים שעיקר השמירה שהמצה לא תחמיץ לשם מצת מצוה, זה משעת לישה, שאז בעיקר הקמח נפגש עם המים ולא קודם לכן, ואפילו במקום שמציפים את החיטים במים, מסתמא לא שורים אותם עד שמחמיצים, אלא מציפים עליהם מים ומדיחים אותם וטוחנים מיד, וממילא מספיק לשמור אותם משעת לישה ואילך, ולא לפני כן.

המ"ב מביא בשם האחרונים, שעכשיו שהמנהג לכבס את החיטים ולהשהות אותם במים, אסור לקחת קמח חיטים מהשוק אפילו בשעת הדחק, כיוון שזה ממש חמץ, עוד מביא המ"ב, זה הכל קמח מהשוק, אבל חיטים מהשוק, מותר לקחת לכתחילה אפילו שלא בשעת הדחק, אא"כ מדובר בחיטים של בעל הרחיים, שיש בזה חשש חמץ יותר, או כמו שמביא הט"ז שבמקום שטוחנים את החיטים ברחיים שטוחנים בהם גם גרגירי תבואה, שאז יש בזה בעיה.

אע"פ שמעיקר הדין צריך שימור לשם מצה רק למצות הנאכלות בלילות הראשונות של חג הפסח, אבל המצות שנאכלים בשאר ימות הפסח כיוון שלא מקיימים בהם מצוה, לא צריך שימור לשם מצת מצוה, אבל ישראל קדושים הם, ונהגו לשמור גם את המצות האלו, משעת טחינה, ולפחות משעת לישה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן