למי מותר לתפור בגדים בחול המועד ?

ט' טבת תשפ"א -סימן תקמ"א- סעיף ה'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מי נקרא תופר אומן? ומה הדין כאשר התופר התבקש לתפור בחול המועד לאחרים ?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חול המועד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקמ"א סעיף ה' עד סוף הסימן]

תפירה בחול המועד

אדם שזקוק לתפור בגד במועד, אם הוא הדיוט, דהיינו, שאינו מהיר במלאכת התפירה, מותר לו לתפור כדרכו בחול המועד, וגם אם הוא אומן, מותר לו לתפור בצורה של מעשה הדיוט, דהיינו, בתפירות רחבות, וכן בתפירה אחת למעלה ותפירה אחת למטה, ואומר הרמ"א, שכל אדם יחמיר על עצמו בשינוי כזה, כיוון שסתם בני אדם נחשבים לאומן, ולא יועיל שהאומן יעשה שינוי באחיזת המחט, אלא צריך שינוי בתוצאה של הבגד.

הגדרת תופר אומן

מי שיודע להוציא מלוא מחט בבת אחת, או שיודע לעשות את שפת הבגד ישר ולא אחד גבוה ואחד נמוך, בזה נחשב לאומן, וכל אדם יחמיר על עצמו לתפור בשינוי של תפירות רחבות, ותפירה למעלה ותפירה אחת למטה, כיוון שרוב בני אדם יכולים להוציא מלוא מחט בבת אחת, והם נקראים אומן.

תפירה לצורך אחרים

כל ההיתר להדיוט שעושה כדרכו, וכן לאומן שעושה מעשה הדיוט, הוא רק כשעושה אותה לעצמו או לאחרים בחינם אבל כשעושה לאחרים בשכר, אסור אפילו לצורך המועד, אלא אם כן אין לו מה לאכול שאז מותר, ובביאור הלכה מביא בשם הנודע ביהודה, שמתיר לאומן לתפור על ידי שינוי בשכר, וכן מביא, שלעניין 'הדיוט תופר כדרכו', לא התירו בנעליים, כיוון שאין כאן שינוי, משום שבנעליים תמיד צריך לתפור אחת אחת.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן