כשאין יין – האם עדיף לקדש על הפת או על משקה אחר?

הדף היומי בהלכה ח' בכסלו - סימן רע"ב סעיף ט'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



קידוש על 'חלב' או 'שמן'

מה זה 'חמר מדינה'? למה א"א לקדש על פת בקידוש היום? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"ב סעיף ט' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

סימן זה עוסק בעניין קידוש על 'חמר מדינה', מהו 'חמר מדינה'? הכוונה למשקה שאינו יין, והוא משקה נפוץ בעיר, מביא הבה"ל, שיש מח' האם שייך מושג זה של 'חמר מדינה' כאשר יש יין מצוי, המ"ב מביא, שכל המושג של 'חמר מדינה', זה כאשר אין יין מצוי, ובבה"ל מביא בשם הרמב"ם שגם כשהיין מצוי, אבל אם יש משקה נפוץ שבני המדינה שותים אותו, אותו משקה נחשב ל'חמר מדינה'.

'חמר מדינה', אינו יכול להיות במים, כיוון שאין להם חשיבות, וכן חלב ושמן אינם יכולים להיות 'חמר מדינה', כיוון שלא רגילים לשתותם למשקה.

הרא"ש מחלק בין קידוש היום לקידוש הלילה, בקידוש של הלילה כאשר אין יין, עדיף שיקדש על פת, ובקידוש היום כאשר אין לו יין יקדש על 'חמר מדינה', והחילוק הוא, שבקידוש הלילה יש נוסח של קידוש, אבל בקידוש היום אין נוסח של קידוש אלא אומרים רק 'בורא פרי הגפן', ואם יקדש על הפת, הרי הוא יאמר 'המוציא' ולא ניכר שעושה קידוש, לכן חייב שיהיה משמעות לקידוש, וכשאין לו יין, יקדש על 'חמר מדינה', והשו"ע מציין שדברי הרא"ש 'דברי טעם הם'.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים