יום שלישי כ"ח בחשוון תשע"ט
כמה ארגזים מותר להוציא מהמחסן בשבת?
חכמינו ז"ל אסרו לפנות מחסן בשבת, מפני הטרחה היתֵרה שבדבר, או משום 'עובדין דחול'. ומותר ליטול מהמחסן חפצים לצורך שימוש בהם בשבת, אך כל שכוונתו לפינוי המחסן, אסור להוציא ממנו מאומה, ואף כשמדובר במחסן של מיני מאכל או משקה.
ואם החל בפינוי המחסן בערב שבת, וכעת צריך להשתמש בו בשבת וחפץ להמשיך ולפנותו – מותר להוסיף ולפנות ממנו עד שתֵּים עשרה 'סְאִין', שהם כ־86-173 ליטר, לשיטות השונות, כאשר הם מחולקים בארבעה ארגזים (או כלי אחסון אחֵר) לכל היותר. אך אסור לפנות ממנו חמישה ארגזים או יותר.
[שו"ע שלג, א-ב, ומשנ"ב א, ב ו־יא; וראה שם, י]
האם בזמננו מותר לרוקן מחסן בשבת?
בהמשך לאמוּר: כאשר מטרת פינוי המחסן היא לצורך מצוה, וכגון לצורך עריכת סעודת מצוה – מותר לפנותו אף אם לא הוחל בכך בערב שבת, ומותר לפנות ממנו עד חמשה ארגזים, המכילים יחד חמש עשרה 'סאין' (ראה לעיל). אולם, אם היו במחסן חמישה ארגזים בלבד, או פחות – אסור לפנות את כולם.
וטעם האיסור, משום שבעבר היו המחסנים על גבי קרקע לא מרוצפת, וחששו שמא כשיתרוקן המחסן ותיחשף קרקעיתו, יגלה בעליו כי הקרקע אינה ישרה, ויבוא ליישר את הקרקע, ויעבור על איסור מלאכת 'בונה'. ובזמננו, שרוב ככל המחסנים עומדים על גבי קרקע מרוצפת או יצוקת בטון, וכדומה – יתכן שמותר לרוקן את המחסן.
[שו"ע שלג, א, ומשנ"ב ה-ו; וראה ביה"ל שלז, ב, ד"ה ויש]
כיצד יתכן שארוחה רגילה ביום חוֹל תֵּחשב כסעודת מצוה?
מצוַת הכנסת אורחים, מצוה גדולה וחשובה היא, וכמו שאמרו חכמינו ז"ל: "גדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני השכינה". וכל איסורי שבת שהתירו חכמינו ז"ל לצורך מצוה – וכגון אמירה לגוי לעשות מלאכה דרבנן, או האיסור הנ"ל של טרחה ו'עובדין דחול' בפינוי מחסן – מותר לעשותם לצורך אורחים (שאין להם דירה משלהם במקום זה, אשר באפשרותם לאכול בה).
וסעודתו של בעל הבית יחד עם האורחים, נחשבת לגביו כ'סעודת מצוה'; וכן כשהזמין בעל הבית את שכניו, וכדומה, לסעוד יחד עמו ועם האורחים, וכוונתו בכך לכבודם של האורחים – נחשבים אף הם כנוטלים חלק במצוה, וסעודתם סעודת מצוה.
[שו"ע (ובית יוסף) שלג, א, משנ"ב ח-ט, וביה"ל ד"ה וכל; ביאורים ומוספים דרשו, 8]