תחילה וראש ברצוני למסור מודעה רבה לאורייתא שלא להקל ראש, ויש לשמוע לכל ההוראות שנאמרות על ידי משרד הבריאות. שכן אנחנו מחוייבים במצות עשה מדאורייתא (דברים ד, טו): "ונשמרתם מאוד לנפשתיכם" (עיין ברכות לב, ב). ואם מחללין שבת על ידי רופא (או"ח סי' שכח סעי' י') כל שכן וודאי שחייבים להקפיד על כל ההוראות של הרופאים היאך להשמר מהמגיפה, והדברים נוגעים לפיקוח נפש כפשוטו.
ולעצם המגיפה, תחילה אומר, על מה שנפוצו השמועות כי 'קרונה' בגימטריא 'משיח בא', ושאר דברים שכאלה, האמת אומר שרע עלי המעשה, אנו אין לנו אלא דברי חז"ל שאמרו (סנהדרין צז, ב): "אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן, תיפח עצמן של מחשבי קיצין, שהיו אומרים כיון שהגיע הקץ ולא בא שוב אינו בא, אלא חכה לו שנאמר (חבקוק ב, ג) "אם יתמהמה חכה לו". כל מחשבי הקיצין הללו סופם רק עגמת נפש, ומי יודע מה צריך לעבור לפני שהמשיח מגיע, ובפרט לאחר השואה והמלחמה האיומה, האם היה מי שחשב שיתעכב כל כך מלבוא. אלא אם יתמהמה חכה לו (חבקוק ב, ג) אך יש להתבונן בדברי חז"ל במה אנו צריכים להתחזק.
אמנם ציבור היראים ברוך ה' אינו מחפש לעבור עבירות, אך זאת יש להתחזק שלא לחפש עבירות אל אחרים, כמו שפירש המגיד מקוז'ניץ זי"ע (עבודת ישראל ויקרא שבת הגדול): "וכל מקום שאין מכניסין בו חמץ אין צריך בדיקה – נראה הרמז, דהנה יש בני אדם שאינם משגיחין על מעשיהם רק על מעשים של בני אדם אחרים. ולזה מזהיר התנא מקום שאין מכניסין וכו' אין צריך בדיקה, כלומר שאין [לעשות] כך שישגיח על מעשיהם של אחרים רק שיתקן וישגיח על מעשיו". אם כן יש לאדם שלא לחפש עבירות אצל אחרים. וכן הם מורים על כל אחד להתבודד, שלא להיות בחברת אנשים, אלא כל אחד יהיה עם עצמו. והוא הלימוד הראשון, שלא להתעסק עם השני.
עוד בא לרמז במהירות ההתפשטות, שכן כל עבירה יש לה חיידקים שמעבירים את החולשה בדבר לאחרים, אך יש עבירה שכל ענינה הוא ההתפשטות בקרב העם, והוא לשון הרע. וכמו שאמרו (דב"ר ה, י) על בעל הלשון: "שעומד ברומי והורג בסוריא עומד בסוריא והורג ברומי". וכן הוא בקורונה שהוא הולך ומתפשט בכל העולם, אם כן על העבירה שעיקרה הוא בהתפשטות הגיע האי נגע, ובפרט היום שיש התפשטות לשון הרע במהירות מדהימה, שכן לפני עידן ועידנים, כאשר היה לאדם לשון הרע ולספר על חבירו, היה צריך לפגוש את מי שהוא רוצה להגיד לו זאת, וגם בעידן הטלפון עדיין היה צריך לעשות כמה פעולות ולסובב (לחייג) את המספרים, ועד שהיה משיגו, או שכבר ירד כח התאוה ללשון הרע, או שהתגבר על היצר הרע. ואילו היום לא צריך להתאמץ יותר מדאי, אלא בכמה לחיצות כפתור והלשון הרע מתפשט בכל העולם, לא פחות מהקורונה. ובדבר שזה יש להתחזק, שכן בידינו הוא, אין הקדוש ברוך הוא חפץ שנעשה דברים שאי אפשר לעמוד בהם, ואינו חפץ שנצום ג' ימים מעת לעת כבימי אסתר, אלא להתחזק בהאי לישנא בישא.
ועוד אמרו שלא לתת ידים כדי למנוע הדבקה מהמחלה. ואמנם הדבר גורם שאין לגעת אחד בשני, והנה בקהילתנו קהילת סלונים נוהגים לרקוד כל שבת לאחר התפילה, וכן בליל ראש השנה ושאר ימים טובים, ובליל ראש השנה הדביקות והרננה מרקיע שחקים. ושמעתי כמה וכמה פעמים ממו"ר הברכת אברהם מסלונים זצ"ל, שפעם בעת הריקודים אצל בעל הדברי שמואל זי"ע, נעצר הדברי שמואל בלהבת אש ואמר: מי רוקד, יד ביד? רגל ברגל?, הרים וגבעות ימים ונהרות לא יוכלו להבדיל בין לבבות ישראל, לבבות ישראל רוקדים יחד. ומדבריו נלמד תיקון לזמן הזה שבו אי אפשר לתת יד, אבל עדיין אין הדבר יכול להפריד את ליבות בני ישראל אחד מהשני. ובאמת מה שמקשר את ישראל יחדיו הא הקטורת, שכן אמרו בזוה"ק (ח"ג לז, ב): "קטר תקשיר כלא כחדא ובגין כך אקראי קטרת". ולכך יש להתקשר יחד כל נשמות ישראל שכן כל נשמות ישראל קשורים ונוגעים למלך מלכי המלכים. וכל נשמות ישראל נשמתן מתחת כסא הכבוד.
והעצה היא להרבות באחדות ואיחוד לבבות, וכמו שכתב בתפילת הרה"ק ר' אלימלך מליזענסק זצ"ל: "שנראה כל אחד מעלת חבירנו". שזה הוא העצה הטובה ביותר, שכן קשה מאוד להסתכל על השני, ולכך אמר עצה, לראות בכל אחד את המעלה של השני, שבה הוא גם כן מסתכל על השני, אך הוא רואה את הדברים הטובים. וכאשר רואים את הדברים הטובים, מגלים שיש באנשים מידות טובות שלך עדיין אין, ובזה תהיה מעלתם על שלך, שנזכה לראות כל אחד מעלת חבירנו, ועל ידי זה שלא לקטרג על שום אדם מישראל, ושהמחלה לא תתפשט לתוך הלב, אלא אדרבה יחד בלב אחד. ועל ידי זה תהיה קטורת (במדבר יז,טו): "והמגפה נעצרה", וכל ישראל יוושעו מהרה להפטר מצוה צרורה זו.
מתוך עיתון המודיע