כלי שיש בו חור גדול ואף על פי כן כשר לנטילת ידיים

ה' אלול- סימן קנ"ט סעיף ו'- אמצע סעיף ז' 'ואם הטביל'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

הכלי שיש בו חור גדול ואף על פי כן כשר לנטילת ידיים
האם כלי שלא יכול לעמוד כשר לנטילת יידים?
והאם אפשר ליטול ידיים עם כובע?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


לשיעורים נוספים בהלכות נטילת ידיים לסעודה לחץ כאן


סימן קנ"ט סעיף ד'

– באיזה כלי נוטלין הידיים, וכיצד יבואו המים לידיו –

באיזה אופן כלי שסמכו אותו בכ"ז פסול לנט"י? | האם יוצא יד"ח בנט"י מתוך כובע? | כלי שסותמו עם אצבע כדי שלא יזובו מים כשר לנט"י? | מה הדין ליטול מכלי שיש בו ברז?

למדנו לעיל, שכלי שמחזיק רביעית ואינו יכול לעמוד ללא סמיכה, לא כשר לנט"י, בסעיף זה נלמד, שיש כלי שאמנם סמכו אותו והוא יכול לעמוד, ובכ"ז הוא פסול לשמש לנט"י, ומדובר בשק וקופה, שאע"פ שזיפתו אותם בזפת, והם ראויים לקבלת מים, ועשו להם בית מושב באופן שיוכלו לעמוד ללא סמיכה, בכ"ז פסולים לנט"י, והטעם, כיון שהם לא עשויים להחזיק בתוכם מים, ונודות של עור שעשו להם בית מושב ויכולים לעמוד בפ"ע, ומחזיקים רביעית, כשרים לנט"י, כי הם עשויים לנט"י, משא"כ שק.

אדם שרוצה ליטול ידיו מכובע קשה שמחזיק מים, לא יכול ליטול ידיו ממנו, כי אינו עשוי לאחסן מים בתוכו, ובכ"ז מסיים השו"ע ואומר שבשעת הדחק כשאין לו כלי אחר, יטול ידיו מכובע, והטעם, כי אדם שנמצא בריחוק מקום ואין לו כלים אחרים, הוא ישתה מים מהכובע, וישתמש בו ככלי לאחסנת מים, והמ"ב מביא, שיש חולקים וסוברים שלא משתמשים בכובע כלל לאחסנת מים, ולכן גם בשעת הדחק א"א ליטול מזה ידים, וההכרעה למעשה, שיטול ידיים בלא ברכה, וגם יכרוך את ידיו במפה.

סעיף ה'
כלי שעשוי לכך לאחסן בתוכו מים עם סמיכה, כשר לנט"י, אפילו אם הוא לא יכול לעמוד בפ"ע, השו"ע מדבר על כלי שיש בו נקבים, ומהנקבים זבים המים שבתוכו, והוא צריך לסתום את הנקב עם אצבע כדי שהמים לא יזובו, שאע"פ שלכאורה המים צריכים סמיכה, בכ"ז כיון שכך עשוי כלי זה, כשר לנט"י, וכן כלי שיש בו ברז שהברז סומך את המים שלא יצאו, ואע"ג שהמים לא עומדים ללא סמיכה, כיון שכך הכלי עשוי זה לא מעכב.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן