תרגום תוכן השיחה:
במפגש נדיר שהתקיים בביתם של אנשי עסקים ובכירים מרוקאים, בקשו הבכירים מהאדמו"ר, את ברכתו עצתו והדרכתו, כשהם מבקשים גם לשמוע מחכמת התורה היהודית.
את דבריו פתח האדמו"ר וקיים מאמר חז"ל "פותחין בכבוד אכסניה", לכבודם של הנאספים, ובעלי הבית.
בהמשך דבריו התיחס ראב"ד מרוקו למספר נושאים אותם ביקשו המכובדים, הקרובים ליהודים רבים, לברר ולשמוע מפי הרב, ולפי בקשתם לשמוע את הדרך הנכונה, על פי תורת ישראל.
ב'תחילה התייחס האדמו"ר לעניין עין הרע ואמר: "אני רוצה להגיד משהו על הבעיה שלכם. הכל בגלל העין הרע, העין הרע זה דבר לא טוב, שאדם עושה לעצמו ואחרים.
"חכמי התורה שלנו שואלים: האם אדם שניזוק מחבירו בעין הרע, יכול לתבוע אותו לבית הדין? אדם שטוען שעין רעה גרמה לו להפסד ממון, או לבעיות אחרות בתוך ביתו, האם הוא יכול לחייב אותו בבית הדין?
"והנה על פי הכתוב אצל חכמי התלמוד, אם אדם גוזז את ציפורניו, אסור לו לזרוק אותם על הרצפה במקום שבני אדם עוברים אלא עליו להשליך אותם אל מקום שיאבדו, ומדוע? שכן יש בכך סכנה, שכן אם אשה הרה תדרוך על הציפורן הוולד יינזק, ומובא שמי שדרך על צפרניים שגזזו יכול להנזק, זה דבר לא טוב שגורם לבעיות.
"וכתבו חכמי התורה, שאחרי שאדם גוזז את הצפריים הוא צריך ליטול ידיו, אחרת יהיה לו פחד בליבו"
הרב הוסיף והסביר: "אנשים לא מודעים ולא חושבים איזו משמעות יש לכל מעשה, אדם נתקף בפחד וחרדה ואינו מבין מדוע, הוא לא מבין שזה קרה לו, מחמת שהוא לא נטל את ידיו אחרי שגזז את צפורניו או את שערות ראשו, מאידך אם הוא שורף אותם לאחר שגזזם זה מזיק לו, וכפי שאמרנו אם אדם זורק את הצפרניים על הריצפה, ואישה הרה עוברת ודורכת עליהם, היא יכול להפיל את עוברה. גם בזה יש שאלה, האם אותה אשה שניזוקה יכולה לתבוע את האדם הזה בבית הדין?
"והתשובה היא, שאמנם אי אפשר לתבוע על נזק שכזה, שהוא מכוח רוחני וסגולי בבית דין, אבל האדם שהזיק יעמוד על מעשיו בדין לפני הקדוש ברוך הוא! – וכך גם הוא במי שנתן עין הרע, הוא ייענש על מעשיו, מיד הקדוש ברוך הוא."
בהמשך פירט הרב את נושא "עין הרע" והסביר לשומעים: "שואלים מה זה עין הרע, יש סיפור שאירע לפני שנים רבות, שנעשה על ידי פרופסור באוניברסיטה ברוסיה של אותם הימים. חוקרי האקדמיה בפטרבורג נטלו את אחד האסירים שנידון למוות, כדי לעשות ניסוי אכזרי, שילמד מה כוחה של הבטת העין. המומחים השאירו את האסיר שלושה ימים ללא אוכל, עד שכמעט וגווע ברעב, ואז הציגו מול עיניו חתיכת בשר ריחנית, באופן שהאסיר לא יוכל לגעת באוכל.
"האסיר כמעט ואיבד את שפיותו מהמצב אליו נקלע, ונעץ עיניים מזרות אימה מיד לאחר מכן, נטלו הפרופסורים את הבשר וחתכו אותו, ומצאו כי הוא מלא ברעל חריף. ניסיון לתת פרוסה ממנו לכלב, גרם למותו המהיר של הכלב, וכל זאת מכוח הרעל שנוצר בבשר על ידי מבטו הרע של האסיר המורעב.
"אך אדם צריך לדעת, ולהחדיר אל המוח: אם בן אדם מתגאה ואומר לעצמו: אני עשיר טוב לי, אני חכם – הוא עושה עין הרע לעצמו, כך יכול האדם גם לעשות עין הרע לילדיו, אם בן אדם אומר 'הבן שלי חכם, הבן שלי הילד הכי טוב' – הוא עושה עין לילד שלו, אך אם הוא מכניס שם של אלוקים בשבח, ואומר 'הבן שלי טוב, והקב״ה חנן אותו בחכמה להיות ילד טוב' – אז לא פוגעת בו העין הרע. אם בן אדם אומר, 'הקדוש ברוך הוא נתן לי כח הוא נתן לי הרבה כסף' – הוא כולל שם שמים בדבריו – אז העין רעה לא שולטת בו.
"חייב אדם לזכור ולומר, שכל מה שיש לו הוא מהבורא, והקדוש ברוך הוא – הוא שנתן לו – אז לא יפגעו בו, וגם אם יגידו מה שיגידו עליו, ויראו מה שיראו, הרי שעין הרעה לא תפגע בו.
"אבל, אם הוא אומר 'כוחי ועוצם ידי', אם הוא אומר 'עשיתי את זה', הוא גורם עין הרע לעצמו והעין נכנס איתו ביחד לביתו."
כאן חזר הרב על הדברים ואמר: "אדם חייב לומר ולזכור שהכל מאיתו יתברך, אם הוא אומר את זה – יהיה לו ברכה בעניינים שלו בעסקים שלו ובכל דבר, אם הוא אומר שהכל שלו – גורם רעה לעצמו.
"צריך לדעת שאלו לא דברים פשוטים", המשיך הרב ואמר: "בתורה שלנו כתוב שהיו שני רבנים שהלכו לבית קברות, אחד שאל איך מתו כל האנשים האלו פה? ענה לו חברו שתשעים ותשע אחוז מתו מעין הרע! העין זה דבר מסוכן ולא טוב, אנחנו שומעים שאדם פלוני מת, ואדם אלמוני חולה, ואחר קרה לו איזה נזק, וכל זה בגלל העין הרע של אנשים, אם בן אדם צר עין, אם הפה שלו לא טוב, הכל אצלו לא טוב, ויש להזהר מאנשים כאלה."
"צריך לזכור", סיים הרב פינטו: "העולם מחולק וחצוי לשניים, חציו אנשים טובים וחצי שני אנשים לא טובים, חשוב להיות בידידות ובקשר עם האנשים הטובים, כי אם חלילה אתה נמצא בקשר, ואתה חבר עם אנשים לא טובים, אנשים שיש להם עין רעה, זה יגרום לך לבעיות, וחשוב שאדם יהיה חכם וידע איך יתנהג בחייו.
"אני שמח מאוד להיות פה, אני מתפלל עליכם שה׳ יתן לכם ברכה גדולה ושמחה גדולה, שד׳ יברך אתכם ויתן לכם ברכה גדולה אמן".