כיצד יש לנהוג במחלוקת בין הפוסקים לתורת הקבלה?

הדף היומי בהלכה י' סיון- סימן שי"א סעיף ג'- סעיף ז'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לטלטל מת ע"י הבגדים שעליו?

האם מותר לטלטל שאר דבר מוקצה ע"י ככר או תינוק? מת הנמצא בחמה, באיזה אופן מותר לבנות אהל מעליו? ומדוע מותר לסוך מת בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"א סעיף ג' – סעיף ז' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אע"פ שהמת מוקצה, חז"ל התירו לטלטל את המת ע"י שמניחים עליו או לידו ככר או תינוק או שאר חפצים המותרים בטלטול, כיוון שהטלטול מתייחס יותר לדבר ההיתר מאשר למת עצמו, ומחדש השו"ע, שלאו דווקא ככר או תינוק וכו', אלא ה"ה בגדי המת שהיה לבוש בהם, אם מניחם לידו, הם נחשבים דבר היתר ומותר לטלטל על ידיהם את המת.

מביא השו"ע שיטה יותר מחודשת, שלא רק שמותר לטלטל את המת ע"י בגדים שהיה לבוש בהם, אלא גם ע"י בגדים שעכשיו לבוש בהם, וא"כ למה הצריכו חז"ל ככר או תינוק? אלא הצריכו זאת כאשר המת ערום ללא בגדים, ומביא המ"ב שהב"י מקשה למה הבגדים לא יהיו בטלים למת? ומביא שהמג"א מיישב, שרק התכריכים שקוברים בהם את המת, הם בטלים למת כי לא עתידים להפשיט אותם ממנו, אבל שאר בגדים שהוא לבוש בהם כיוון שעתידים לפשוט אותו מהם, הם לא בטלים אליו והם מהווים היתר כמו ככר או תינוק.

מותר לטלטל את המת בטלטול מן הצד, כגון שמטלטלו ע"י המיטה שלו, ואע"פ שטלטול מן הצד מותר רק לצורך דבר המותר ולא כאשר מטרת הטלטול היא מוקצה, מבאר השו"ע, שאה"נ כאשר מטרת הטלטול היא המת עצמו, אסור לטלטל אותו ע"י דבר אחר, אלא רק כאשר הוא צריך את מקום המת, שאז מותר לטלטל את המת מן הצד, ועוד מביא השו"ע, שלא התירו לטלטל ע"י ככר או תינוק אלא למת בלבד, אבל לא שאר דברים האסורים בטלטול, והיתר זה נאמר רק במת מפני כבודו.

מת הנמצא בחמה, והחמה מחממת אותו, ורוצים לפרוס אהל מע"ג המת כדי שיגן עליו מפני החמה, אסור, כיוון שאסור לעשות אפילו אהל עראי לצורך המת, ומה יעשו? מבואר שמותר לעשות אהל לצורך החי, דהיינו, באים שני בני אדם ויושבים בצידי המת, ועושים אהל לצורכם, ואח"כ הם יכולים ללכת, והאהל יכול להישאר לסוכך ולהצל ע"ג המת.

מותר לסוך את המת, ומבאר המ"ב, כיוון שלא מזיז אותו אלא נוגע בו ואין בזה בעיה של מוקצה, וכן מותר לשמוט הכר מתחתיו כדי שלא יסריח, שהרי לא נוגע בו, ובלבד שלא יזיז בו שום אבר שהרי הוא מוקצה, ואם נפתח פיו והולך, קושר את הלחי שלא יוסיף להיפתח, אבל לא כדי לסגור מה שנפתח, כיוון שלסגור מה שנפתח יש בזה טלטול מוקצה, אבל למנוע שלא יפתח יותר הוא רק מחזיק את המצב הקיים, ולכן לא מעצימים עיניו של מת בשבת, כיוון שאסור לגעת ולהזיז את אחד מאברי המת.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים