במה חמורה קבלת שבת של ציבור יותר משל יחיד?

הדף היומי בהלכה י"ט בתשרי סימן רס"א סעיף ג'- תחילת סימן רס"ב

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רס"ב סעיף א'

- לקדש השבת בשלחן ערוך ובכסות נקיה -

סידור השולחן והמיטות בער"ש | כיצד יעשה כדי שתשאר מפה על השולחן כל השבת? | לבישת בגדים נאים לשבת | האם יש עניין ללבוש בגדי שבת כאשר אדם נמצא לבדו? | כיצד ינהג כשרוצה אדם לקחת ילד על ברכיו בשבת? | עד מתי צריך להישאר עם בגדי השבת? | זהירות ממחלוקת בשבת | איך נהגו היום לקבל פני השבת?

יסדר שלחנו מערב שבת, ויציע המיטות, גם המיטות שיושבים עליהם, וגם המיטות שישן עליה, ויתקן כל ענייני הבית מבעו"י, כדי שימצאנו ערוך ומסודר בבואו מבהכנ"ס, ואומר המ"ב ששני מלאכים מלווין לאדם בער"ש מבהכנ"ס לביתו, אחד טוב ואחד רע, וכשבא לביתו ומצא נר דלוק שלחן ערוך, ומיטה מוצעת, מלאך טוב אומר יה"ר שיהיה כן לשבת הבאה, ומלאך רע עונה אמן בעל כרחו, ואם לא מוצאים כל זה, הוא להפך, שמלאך רע אומר כן יהיה לשבת הבאה ומלאך טוב עונה אמן בעל כרחו.

כל השבת צריך שיהיה מפה על השלחן עד אחר הבדלה, ויש שנהגו שיש שתי מפות על השלחן, שכאשר צריך לנער את המפה העליונה, השלחן לא יעמוד חשוף.

סעיף ב'

ישתדל שיהיו לו בגדים נאים לשבת, דכתיב "וכבדתו" שלא יהיה מלבושך של שבת כמלבושך של חול, וטוב שלא ילבש בשבת מכל מה שלבש בחול אפילו חלוק דהיינו הבגד הצמוד לגופו, ומוסיף המ"ב שאם אפשר טוב שיהיה לו טלית אחרת לשבת.

ואומר המ"ב, שאפילו אם הוא בדרך לבדו או בבית גוי, ילבש בגדי שבת, ולא ילבש בגדי שבת רק כדי להרשים את הרואים.

מביא המ"ב בשם הספר חסידים, שלא לקחת עליו ילד בשבת כדי שלא יטנף את בגדי השבת שלו, אלא יניח כיסוי על הבגדים ואז יקח הילד עליו.

סעיף ג'

ילבש בגדיו הנאים, ומוסיף המ"ב שילך אתם עד אחרי הבדלה.

ישמח בביאת שבת כיוצא לקראת המלך, וכיוצא לקראת חתן וכלה, דר"ח מעטף וקאי בפניא מעלי דשבתא ואומר בואו ונצא לקראת שבת מלכתא, ואומר המ"ב, שהמרבה לכבד את השבת, הן בגופו, הן בבגדיו, הן באכילה ושתיה, ה"ז משובח, ובזוהר ובמקובלים הזהירו שלא יהיה מחלוקת בשבת ח"ו, ובפרט בין איש לאשתו.

ועוד אומר המ"ב, שיש מקומות שנוהגים לצאת מבהכנ"ס לעזרה, ואומרים "בואו ונצא", ואנחנו נוהגים שכשאומרים "בואי בשלום" הופכים פנינו לצד מערב, ונוהגים לעמוד ולעשות דוגמא כמו שמקבל פני אדם גדול.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים