יעקב מאיר שטרן
דומ"צ בבי"ד דמרן הגר"ש ואזנר זצ"ל
דיין ומורה צדק דקהילת ויזניץ
מח"ס משנת הסופר ואמרי יעקב
רב אב"ד קהילות יעקב – בני ברק
ב"ה, בין כסה לעשור תשפ"א
דברים העומדים על הפרק ביוכ"פ, יסודי הדברים ומקורם:
(א) קיי"ל ביוכ"פ דגם מי שהוא בגדר חולה מ"מ אם אין בו סכנה צריך הוא להתענות ורק במקום ספק סכנה פטור.
(ב) אמנם גם אם לעת עתה הוא חולה שאין בו סכנה, אבל אם יש חשש שאם הוא יצום יכבד עליו החולי "ואפשר שיסתכן נמי פטור" (פמ"ג, ח"א, ביה"ל תרי"ח ס"א)
(ג) יסוד נוסף דקיי"ל דאם החולה אומר צריך אני, מאכילים אותו, דלב יודע מרת נפשו (תרי"ח ס"א)
פרטי הדינים היוצאים למעשה
לאחר יסודות האלו ובהתייעצות רפואית נלענ"ד להלכה
א) מי שיש לו את התסמינים של הוירוס כגון איבוד חוש הטעם והריח וכיו"ב, ואפילו אם עשה בדיקה ונמצא ודאי חיובי, מ"מ אם אין לו חום ומרגיש טוב צריך להתענות ביוכ"פ, מיהו אם חש באמצע בהכרח להפסיק הצום, רשאי ע"פ הכלל של לב יודע מרת נפשו.
ב) אם יש לו את הוירוס ובנוסף חום מורגש מעל הרגיל אצלו, גם אם זה פחות מ-38 מעלות רשאי לשתות לשיעורים לכה"פ עד כדי 1 ליטר (ע"פ הרגשת החולה).
ג) כמו כן מי שיש לו את הוירוס, גם אם אין לו חום כלל, אבל יש לו שיעול קשה רשאי לשתות לשיעורין. [לכה"פ עד כדי 1 ליטר (ע"פ הרגשת החולה)].
ד) גם מי שודאי לא לקה בוירוס, אבל יש לו חום מעל 38 מעלות (ולקח אקמול וכיו"ב ולא ירד לו) יכול לשתות לשיעורים, ואם יש לו חום גבוה מאד מעל 39 יש בזה סכנה מוחשית להתייבשות, וישנם מקרים דלא מספיק שיעורים וישתה לפי הצורך.
ה) מי שיש לו את הוירוס ואין לו חום או שיעול, אך יש לו קצת חולשה ישתדל לצום, אולם אם יתחיל לחוש ברע או סחרחורת יש לו להפסיק את הצום וישתה לפי הצורך, ואם יש לו חולשה משמעותית מותר לו אף לכתחילה לאכול ולשתות לפי הצורך, ואם אפשר יתחיל בשיעורים.
ו) חולה שירדה לו הסיטורציה מתחת 95% דעת הרופאים שיש בזה סכנה עם כל המשתמע.
ז) כל הנ"ל מדובר באנשים רגילים, אבל מי שנמצא בקבוצת סיכון גבוה עם מחלות רקע או אנשים זקנים ומבוגרים, צריך להיוועץ באופן אישי עם רופא המכיר מצבו ויש בזה פרטים ואכמ"ל.
ח) גדר שיעורים היינו 40 CC שתיה (כל סוגי שתיה) בהפסק 9 דקות ביניהם, ובמקום צורך מספיק גם הפסק של 4 דקות ביניהם שיעור אכילה היינו כל מאכל עד 30 סמ"ק בהפסק הנ"ל.
ט) ראוי לדעת שאם המשקה הוא מר שלא כדר הנאתו כמבואר בשו"ע (תרי"ב ס"ט אין בו איסור תורה, ולכן אם הרתיחו מים עם 3 גרם תה, ונעשה עי"ז המשקה מר שאינו כדרך הנאתו, וזה קיל מחצי שיעור שהוא אסור מן התורה – ולכן חולה שיכול לשתות כן רשאי לשתות מזה אפילו יותר מחצי שיעור (וע' ספר אמרי יעקב אהע"ז ע' שנ"ח באריכות) גם אם בוודאי אין בו סכנה.
בברכת והסירותי מחלה מקרבך וגמר חתימה טובה
וע"ז בעה"ח מצפה לרחמי ה' וישועתו
יעקב מאיר שטרן