"וְאֶעֱשֶׂה שָּׁם מִזְבֵּחַ לָקל הָעֹנֶה אֹתִי בְּיוֹם צָרָתִי" (בראשית ל"ה, ג')
אחד הפקסים שהגיע לכולל 'בית דוד' פלט סיפור מצמרר. במשפחה פלונית נולדה תינוקת, שעד גיל 4 לא פתחה את פיה, ולא דיברה מאומה. כל הרופאים והתרופות שניסו לתת לה, לא הועילו דבר.
יום אחד קמה הסבתא, שמצב נכדתה נגע מאד לליבה, ואמרה: 'רבש"ע, אני תורמת 20 שנה מהחיים שלי, ובלבד שתרפא את נכדתי'.
השומעים היו המומים, אבל לתדהמת הכל הנס הזה התרחש. לפתע-פתאום החלה הילדה הקטנה לדבר. אי אפשר לתאר את השמחה שאחזה בבני המשפחה.
גם הסבתא הביעה את שמחתה העצומה למראה הנס, אבל לא עברו ימים אחדים והיא 'תפסה את עצמה'… אני בסך-הכל בת 70, והנני חוששת שאם תרמתי 20 שנה מחי, והשי"ת עשה לנו נס שכזה, לא יעבור זמן רב ואצטרך לעזוב את העולם, אמרה. הסבתא שיגרה לנו מכתב, ובו היא שואלת האם מותר לה לחזור מתרומת 20 השנים?
– – –
נו, איפה אפשר למצוא תשובה לשאלה כזו…?
שלוש עצות לאריכות ימים
חיפשנו ומצאנו שאלה דומה בספר 'עוללות אפרים', המצטט מדרש שבו מובא 'דין ודברים' שהיה בין אדם הראשון לקב"ה. המדרש מביא שעל דוד המלך נגזר לחיות 3 שעות בלבד (ויש בכך כמה גרסאות). אדם הראשון שראה זאת, החליט לתרום לו 70 שנה מחייו. עד כאן הדברים ידועים. מה שלא ידוע הוא שאח"כ ביקש האדם לחזור בו.
אמר לו הקב"ה, הרי יש לך צאצא נוסף, ושמו יעקב אבינו, וכדאי שתלמד ממנו כיצד הקפיד הוא לקיים את נדריו, כשאמר 'וידר יעקב נדר וכו', אם יהיה אלוקים עמדי' וכו'. מששמע אדם הראשון כך, החליט לחזור בו מהחזרה, ולקיים את נדרו.
ואגב, ה'עוללות אפרים' מפרש לפי זה את תחילתו של פרק-התהלים 'הללוי-ה, הללי נפשי את ה", ואומר כך: 'אל תבטחו בנדיבים, בבן אדם שאין לו תשועה' – הוא אדם הראשון, שלמרות שהבטיח לדוד המלך 70 שנה, רצה לחזור בו. 'אשרי שא-ל יעקב בעזרו' – כי לפי דברי המדרש הנ"ל, יעקב התאמץ לשמור את נדריו.
ה'עוללות אפרים' פסק לשאול שלפי דברי המדרש כדאי לו להתאמץ ולשמור על נדריו, וגם אני אמרתי לאשה, שלא כדאי שתחזרי בך מתרומת 20 השנים, אבל אתן לך 3 עצות כדי שתאריכי ימים.
העצה הראשונה היא, לעסוק בחסד, וכפי שהגמרא (ראש השנה, דף י"ח עמוד א') מספרת על שני צאצאי עלי, שהאחד חי 40 שנה והשני 60 שנה, והגמרא אומרת שהראשון עסק רק בתורה, והשני בתורה וחסד, ולכן האריך עוד 20 שנה.
העצה השניה, להעביר על המידות, וכפי שמספרת הגמרא בסוכה, שאדם העביר על מידותיו ולא החזיר למי שהעליב אותו, והעבירו את חייו של הפוגע לנפגע. העצה השלישית, לקחת מצוה שקשה לעשותה, ולקיימה במס"נ.
(מתוך הספר שמחה בבית – הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, בעריכת הרב משה מיכאל צורן)