מסכת מנחות דף ק:
אפיית פרווה וחלבי ביום טוב
יהודה רוצה לאפות מיני מאפה ביום טוב בשתי מגשים האחד פרווה והשני חלבי, אמר לו דוד הרי זה עתה סיימת לאכול סעודת יום טוב עם בשר ועד שיעברו שש שעות כבר יגמר יום טוב, נמצא שלא תוכל לאכול מהמאפים החלביים ביום טוב, ואסור לאפות שלא לצורך יום טוב, אמר לו יהודה הרי הלכה פסוקה שמותר למלאות תנור שלם בפת ולאפותו ביום טוב אף שאינו צריך אלא לחם אחד, כיון שהתנור מלא הפת נאפית יפה, אם כן גם כאן הרי אוכל לאכול מהמגש הפרווה, אמר לו דוד שכיון שאופה את שני המגשים יחד גם המאפה הפרווה נעשה חלבי ואסור לאכלו לאחר הבשר ושוב אסור לאכול את הכל.
תחלה יש לדעת שבתנורי החשמל בזמנינו יש שאלות של שינוי ברמת החום ע"י תרמוסטט ולכן צריך לבדוק בכל תנור אם אפשר להשתמש בו ביום טוב ע"י הפעלה בשעון שבת.
הבה ונלמד זאת מסוגייתנו במנחות (דף ק:) מבואר במשנה שאפיית שתי הלחם אינה דוחה יום טוב, וכדי להקריבם בחג השבועות היו מוכרחים לאפותם מערב יום טוב.
קושית הגר"י אייבשיץ זצ"ל
והקשה הגאון רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל בספרו הכרתי והפליתי ליו"ד (סי' ק"ח) למה לא יוכלו לאפותם ביום טוב ולאפות עמהם איזה פת חולין ולצורך הלחם של חולין יהיה מותר להוסיף שתי הלחם להקרבה כדי שהפת תאפה יפה.
וכתב שמזה יש ראיה לדעת הסוברים שאף שלהלכה קי"ל ריחא לאו מילתא ואיסור והיתר שנאפו בתנור אחד אין ההיתר נאסר, אבל איסור חמור שאינו בטל ברוב כגון חמץ בפסח בזה כן אוסר הריח שלו את מה שנאפה אתו, ולכן לא ניתן לאפות לחם של חולין יחד עם שתי הלחם, כיון ששתי הלחם לפני שנכנסו לכלי שרת קדושים בקדושת דמים שיש להם פדיון ואינו בטל ברוב כדין דבר שיש לו מתירין, והלחם חולין יאסר מריח השתי הלחם ושוב לא יהיה ראוי ביום טוב.
והנה קושיא נפלאה זו דנו בה האחרונים ונבאר בקצרה כמה ישובים, הברוך טעם בהגהותיו כתב ליישב שסיבת ההיתר להוסיף פת לתנור הלא היא שהפת נאפית יפה, נמצא שהפת חולין משביחה ע"י הלחם של הקדש ואסור להנות מהקדש, עוד יש שתירצו שמבואר במשנה בדף צד. ששתי הלחם נאפות אחת אחת הרי שאין לאפותן עם לחם נוסף כשם שאין אופים שתיהם יחד, עוד תירצו שאסור להשתמש בתנור של המקדש ועצי בית המקדש לצורך אפיית חולין.
באיזה אופנים הותר להוסיף באפייה ביו"ט
ובעיקר הדין שמותר להוסיף באפייה ביום טוב, מבואר בשו"ע סי' תק"ז כמה תנאים בזה,
א. דוקא בתנורים שלהם שהיו קטנים והיה נאפה הפת יותר טוב כשהתנור מלא, אבל בתנורים שלנו השו"ע אוסר, והמשנ"ב כתב בשם מהרש"ל שמתיר כיון שזה עוזר לאפיית הפת שלא תשרף כשהיא לבד, וסמך עליו בשעת הדחק, ובמוספים בהוצאת דרשו כתבו בשם הבאר משה שבתנורים שבזמנינו לא שייך טעם זה וגם למהרש"ל אסור.
ב. דוקא כשיש לו צורך בפת ליום טוב וממלא את התנור בעבודה, אבל אסור להערים לאפות לעצמו פת בכדי שיוכל להרבות באפייה שלא לצורך יום טוב.
ג. כשאופה חלבי ביחד עם פרווה אין לאכול את הפרווה עם בשר, ודנו הפוסקים אם אסור גם בשש שעות אחר בשר, ויש עוד חילוקי דינים באפיית איסור והיתר יחד בסוגי התנורים והתבשילין ואין כאן מקומו. לכן בנדון השאלה אין לאפות את החלבי ביום טוב אם יודע שלא יצטרך לו ביום טוב.