טעה וברך על המחיה במקום ברכת המזון האם יצא ידי חובתו?

כ"ז אדר א'- ר"ט ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן ר"ט סעיף ב'

- דיני טעות וספק בברכת היין -

כוס מים שבירך עליהם הגפן ותיקן עצמו תוכ"ד לברכת שהכל, האם יצא יד"ח? | אכל לחם ובירך על העץ ותיקן עצמו תוכ"ד לבהמ"ז, מה דינו? | בירך הגפן על שכר, האם תועיל ברכת הגפן לכוס יין שישתה לאחר זמן?

אדם נטל כוס של שכר או מים שברכתם שהכל, ובירך הגפן ומיד נזכר תוך כדי דיבור שצריך לברך שהכל, וחזר ותיקן את עצמו, מבואר בשו"ע שיצא יד"ח, המ"ב מוסיף שזה הכל לעניין ברכות הנהנין, אבל לעניין בהמ"ז, אם אכל לחם ובטעות בירך על העץ, ונזכר שצריך לברך בהמ"ז ותיקן עצמו לבהמ"ז, לא יצא יד"ח, ואם בירך על המחיה ונזכר שצריך לברך בהמ"ז, יצא יד"ח כי על המחיה זה גם מעין מזון, משא"כ בזה.

הרמ"א דן, באדם שלקח כוס שכר או מים ובירך עליו הגפן ולא תיקן עצמו תוכ"ד, האם אח"כ כשרוצה לשתות יין, יצא בברכת בפה"ג שבירך בטעות ויכול להשתמש בברכה זו ליין שרוצה לשתות בהמשך הסעודה, או לא, ואומר הרמ"א, שבב' אופנים יכול להשתמש בזה:

א. אם היין היה לפניו על השולחן או שהיה בדעתו לשתות יין.
ב. כאשר יושב עם אחרים בסעודה ובברכת בפה"ג פוטר את אחרים על היין שלהם, בזה אע"פ שברכת הגפן הייתה על כוס מים, אבל כיוון שאחרים יצאו בה יד"ח, א"כ אינה לבטלה, ויכול להשתמש בה אח"כ לשתיית יין שלו עצמו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים