שאלה: יהודי מגיע ושאלתו ודאגתו בפיו, שחברו הזמינו לחתונתו לשמש כעד בחופה, והנה בימים האחרונים חתם על חוזה רכישת דירה, ובדרך כלל חלק מסעיפי החוזה הוא שאם יאחר בתשלום יתחייב קנס על כל יום ויום, ובחוזה לא מופיע "היתר עיסקא", א"כ נכשל בחתימה על שטר שיש בו ריבית, וא"כ האם יוכל להיות עד בחופה, או שמא חס ושלו' נפסל לעדות?
תשובה: תחלה יש לדעת שבכל חוזה רכישה ושכירות מצויים כמה סעיפי ריבית, שהבולט בהם זה קנסות על איחור בתשלומים, לכן יש חובה לצרף התר עיסקא בחוזה, ולהכניס בתוך החוזה שההיתר עיסקא הינו חלק בלתי נפרד מהחוזה.
לגבי פסולי עדות נפסק בשו"ע (חו"מ סי' ל"ד סעיף י') שבין המלווה ובין הלווה נפסלים לעדות, והפ"ת הביא שהאחרונים דנו אם הלווה נפסל בחתימה לפני שנתן ריבית, והגרעק"א כתב בשם המל"מ שכבר בחתימה נפסל לעדות אף לפני שנתן ריבית בפועל [ויש עוד לפלפל ולדון בחוזה מכירה אם נפסל לעדות מן התורה]. לכן יש להזדרז ולתאם עם המוכר שיוסיפו בחוזה שהוא כפוף להיתר עיסקא ברית פינחס בחתימת שני הצדדים, ויחזור בתשובה, וילך להעיד כדת משה וישראל.
ובזאת אבקש מכל קהל הקוראים הלכה זו ע"י "דרשו", לפרסם בבית המדרש אצל חבריהם את החיוב להכניס היתר עיסקא בכל חוזה של רכישה ושכירות וכן בחוזה עובד ומעביד שיש בו סעיף הלנת שכר, שהרי שגם לפני שמוציא לפועל תנאי זה, יש איסור בעצם החתימה על החוזה.