חילול שבת עבור יולדת לאחר הלידה
* יולדת לאחר לידתה נחשבת כחולה 'שיש בו סכנה', ולפיכך, משעת גמר הלידה, ועד תום שבעה ימים מהלידה, מותר לחלל את השבת עבורה אף במלאכה דאורייתא, לצורך כל דבר שמקובל לעשותו לשֵׁם רפואת היולדות. וכשאין רופא במקום שניתן לשואלו, והיולדת אומרת שאינה זקוקה לדבר זה – משתנה הדין בין תוך שלושה ימים מהלידה, לבין תוך שבעה ימים.
* בהמשך לאמוּר: יש אומרים שחישוב מספר הימים הוא לפי שקיעת החמה; אולם, לדעת פוסקים רבים, החישוב הוא לפי יחידות של 24 שעות.
* החליבה אסורה בשבת מדאורייתא משום איסור 'מפרק', שהוא תולדה של מלאכת 'הדש'; ובכלל זה – אסורה שאיבת חלֵב אֵם.
הטיפול ביילוד בשבת
* בזמנים עברו, עובר שנולד לפני החודש השביעי, או בחודש השמיני – נחשב כ'נֵפֶל', ואסור היה לחלל את השבת לצורך הטיפול בו.
* בימינו, שיכולת הטיפול בפגים התקדמה לאין ערוך – מחללים את השבת אף לצורך הנולדים בחודש החמישי והשישי, וכל שכן לצורך הנולדים בחודש השמיני.
* בזמן חכמינו ז"ל היה מקובל לטמון לאחר הלידה את שליית היילוד בקרקע, כסגולה לחימום היילוד. ואף התירו חכמינו ז"ל לעבור על איסור דרבנן של טלטול מוקצה לצורך קיום סגולה זו.
* מותר ליישר בשבת את אבריו של יילוד ש'התפרקו' מחמת הלידה, ואף אם הלידה עצמה לא אירעה בשבת; וכל שכן שמותר ללפף את היילוד בבגדים באופן שאבריו יתיישרו מאליהם.
* הרכבת 'רסן' ו'פלטה' ליישור שיניים בשבת – יש אומרים שאין בה חשש איסור; ויש אומרים שאם אין צער בשעת מניעת השימוש בהם, יש לאסור משום 'עובדין דחול'.
מכללי ברית מילה בשבת
* קיום מצוַת ברית מילה כרוכה באיסור 'חובל' דאורייתא, אך היא דוחה את השבת; וכפי שדרשו חכמינו ז"ל מהכתוב: "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ – וביום, ואפילו בשבת".
* בביצוע ברית מילה בשבת, כל עוד לא סילק המוהל את ידיו מהתינוק, רשאי לבצע גם את החלק שאינו הכרחי לקיום המצוָה, כיון שהכל נחשב כמעשה אחד של המילה, המותרת בשבת.
* תינוק שנִמול בשבת מילה שלא בזמנה, שאינה דוחה שבת – אינו נחשב כמי שנִמול מאליו, אשר מילתו פסולה וצריך להטיף ממנו 'דם ברית', אלא מילתו כשֵׁרה.
* הנולד ב'ניתוח קיסרי', שאין אמו נטמאת בטומאת יולדת, מפני שמבחינה הלכתית אין זו 'לידה' – אין מילתו דוחה את השבת.
* תינוק שנולד בסמוך לכניסת השבת, או בסמוך ליציאתה, וקיים ספק אם נולד בשבת או ב'בין השמשות', וכל שכן במקרה שבוודאי נולד בבין השמשות – אין מילתו דוחה שבת.
* ההכנות לקיום מצוַת ברית מילה – המכונות: 'מכשירי מילה' – אינן דוֹחוֹת את השבת; אולם, מותר לומר לגוי לעשות איסור דרבנן לצורך הכנות אלו.