התפרצות מחלת הקורונה השנה, מעוררת מטבע הדברים ספיקות רבים לגבי צום יום הכיפורים. אנשים רבים מצויים במצבים שונים ומורכבים – מבודדים, מאומתים, מסופקים, מחלימים; עם תסמינים או ללא תסמינים – וכל אלה נזקקים להוראות הלכתיות ברורות כיצד עליהם לנהוג לגבי הצום.
לאור זאת פרסמו רבני בני ברק, הגאונים רבי חיים יצחק לנדא שליט"א ורבי שבח צבי רוזנבלט שליט"א, מכתב הנחיות מיוחד ומפורט, המובא כאן כלשונו:
**
ב"ה בין כסה לעשור תשפ"א
לקראת יום הכיפורים הבעל"ט, הננו בזה לפרסם אופן ההנהגה לחולי קורונה – ודאים ומסופקים:
1. ההתייחסות אם לצום היא לא לתוצאות הבדיקות – אלא למצב החולה בפועל.
2. גם אם בהרגשת החולה יכול הוא לצום, יש להישמע לדעת הרופאים, כי קיימת סכנת החמרה פתאומית במחלה זו, ומפורש בשו"ע שיש להתחשב בזה!
3. לאחר בירור יסודי עם הרופאים, התופעות המשפיעות על ההחלטה אם לצום או לא הם: חום בסביבות 38, שיעול, חולשה יותר מהרגילות בצום, קוצר נשימה קל.
כשיש שתיים מהתופעות דלעיל, ישתה לשיעורים עד 500 CC בסך הכל.
4. צעירים מתחת לגיל 35 בסימפטומים הנ"ל יצומו כרגיל. בספק, יעשו שאלת חכם. אם ירגישו התגברות חולשה וסחרחורת – ישתו מיד למנוע התעלפות.
5. מעוברות ויולדת תוך חודש ללידה – עם תופעה כלשהיא מהנ"ל, תשתה לשיעורין.
6. חום גבוה (מעל 39), קוצר נשימה קשה, ירידה בסיטורציה (חמצן בדם) מתחת 94%, חולשה קיצונית ביותר – כשיש אחת התופעות האלו, ישתה לשיעורין, עד ליטר בסך הכל, ויפנה לייעוץ רפואי דחוף! גם אם כרוך במלאכות גמורות.
המחלימים מקורונה
1. כשהתופעות נמשכו פחות מ-3 ימים מלאים, ועתה חשים טוב לחלוטין – יצומו
2. כשהתופעות נמשכו 3 ימים מלאים, ויום הכיפור חל בתוך השבוע הראשון להחלמה, ישתו לשיעורין; לאחר שבוע ראשון להחלמה יצומו.
3. כשהתופעות היו סוערות, כגון: נצרך לחמצן, אשפוז; אף שעתה חש בטוב – אם יום הכיפורים חל בתוך חודשיים שלושה להחלמה (תלוי בתוקף המחלה) – ישתו לשיעורין. לאחר תקופה זו יצומו.
**
שתיה לשיעורין יכולה להיות שתיה ממותקת, כמיץ ענבים וכדומה, וכן חלב ושאר משקין, ואזי השתייה גם נותנת אנרגיה, וניתן להסתפק בשתיה ללא אכילה.
שיעורין לשתיה: 37 גר' (CC) כל 9 דקות.
ומחובתינו לעורר על המובא ב'איסור והיתר' באות ח': "אם החולה יודע בעצמו שצריך לאכול ומחמיר על עצמו ואינו אוכל, עליו הכתוב אומר 'ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש' וגו'.
נתחזק כולנו בתפילה לבורא עולם בימים אלו שניתנו לנו לביטול גזר דין – בהמצאו ובהיותו קרוב (ר"ה י"ח.) ויקויים בנו "כל המחלה וכו' לא אשים עליך כי אני ה' רופאך".