מבואר בגמרא (דף צו.) שהשואל חפץ, שלא בשביל להשתמש בו אלא רק כדי להראות כעשיר, או כדי להשתמש שימוש שהוא פחות משוה פרוטה, הדבר ספק אם מחויב באונסין כדין שואל, ומספק אין מחייבים אותו לשלם.
נידון מרתק מופיע בפוסקים, בשואל חפץ עבור שימוש מצוה כגון ששואל ספר תורני כדי ללמוד בו, או חנוכיה כדי לקיים הדלקת נרות חנוכה וניזוקו באונס, האם חייב לשלם כדין שואל, או שמא מכיון שמבואר בגמ' בראש השנה (דף כח.) שמצוות לאו ליהנות ניתנו, כלומר שקיום המצוה אינו נחשב להנאה אלא כמקיים את חובתו להבורא יתברך, וכיון שכך, אומר הקצות החושן (סי' ע"ב ס"ק ל"ד) שהשואל ספר כדי ללמוד בו הרי הוא כשואל חפץ שלא להשתמש בו, ואם נאנס פטור, וכן כתב גם המחנה אפרים (הלכות שאלה סי' ג').
לעומת זאת האור שמח (פ"ז משאלה ה"ד) טוען שסיבת הפטור בשואל פרה כדי ליראות בה, היא מכיון שאינו משתמש בה כדרך בעל הפרה לחרישה וכדומה, לכן התורה לא חייבה אותו בהפסדים שנגרמו באונס, אך השואל ספר שכל מטרתו וייעודו הוא כדי ללמוד בו וזהו גם השימוש של בעל הספר, בזה אין ספק שנתחייב לגמרי בכל חיובי שואל.
עוד יש דעות בשואל ספר תורני כדי ללמוד בו, שלימוד התורה כולו הנאה גמורה שנאמר פיקודי ה' ישרים משמחי לב [ולכן אסור ללמוד בתשעה באב], ולגבי מצות תלמוד תורה לא נאמר הכלל שמצוות לאו ליהנות ניתנו (נתיבות המשפט סי' ע"ב ס"ק י"ז בשם הט"ז יו"ד רכ"א).
כמו"כ גם לגבי חנוכיה להדלקת נרות חנוכה שחיובם הוא מדרבנן, יש דעות שבמצוה דרבנן לא נאמר הכלל שמצוות לאו ליהנות ניתנו [השער אפרים סי' ל"ח הביא מחלוקת ראשונים, אך השער המלך כתב שכאשר אין הנאה נוספת מלבד קיום המצוה לכל הדעות אומרים לאו להנות ניתנו אף במצוה מדרבנן].
וכעת נבאר את הדינים היוצאים לפי האמור:
שואל רכב יוקרתי כדי להרשים
א. מי שמבקש מחברו שיחנה את רכבו היוקרתי בחנייתו כדי להרשים את הבאים להיפגש עמו שירצו להשקיע אצלו כספים, אינו חייב באונס כיון שאינו שואל כדי להשתמש ברכב.
שואל עט
ב. חידוש נפלא נתחדש מחכמי ירושלים בשואל עט מחברו לכתוב ונשבר באונס, שאין לו חיובי שואל, כיון ששימוש קצר בעט אינו עולה פרוטה, והשואל חפץ לשימוש פחות משוה פרוטה פטור.
דיני השואל ספר לימוד
ג. השואל ספר כדי ללמוד בו, דעת קצות החושן שפטור מאונס מכיון שלימוד הוא מצוה ואינו שימוש והנאה, ודעת האור שמח שחייב, וכן יש סוברים שתלמוד תורה נחשב הנאה, כמו"כ אם ניזוק מחוסר זהירות שלא באונס ברור שחייב לשלם כדין שומר.
חובת השואל חנוכיה
ד. השואל חנוכיה או כוסיות להדלקה ונשברו באונס, לדעת קצות החושן פטור, ולדעת האור שמח חייב, ואם ניזוקו מחוסר זהירות ברור שחייב לשלם וכנ"ל.
ריבית בהשאלת חנוכיה
ה. מי שהלוה לחברו סכום כסף ואח"כ ביקש ממנו חנוכיה בהשאלה, והלווה ואמר לו שמשאיל לו לאות הכרת הטוב על ההלוואה, יש בזה איסור ריבית ואף שמצוות לאו ליהנות ניתנו מבואר בשו"ע (סי' ק"ס ס"י) ובחכמת אדם שאף לדבר מצוה אסור לתת תמורת הלוואה.