רגע האמת הולך ומתקרב. הרכבת יוצאת באמת לדרך. בר"ח מרחשוון יתקיים המבחן הראשון במסגרת 'קניין ש"ס' על מאתיים שבעים דפי גמרא הראשונים שבש"ס, מתחילת מסכת ברכות, עובר לכל מסכת שבת, עד לאמצע מסכת עירובין…
המסר נשמע וחלחל לאוזני, בייחוד כשמצדו השני של הטלפון השמיע את דבריו בלהבת-אש-תורה, אחד מחשובי נבחני 'קניין ש"ס' שזכה אך לפני פחות משנה לחגוג עם מאות חבריו בשמחת התורה הכללית והפרטית של סיום לימוד וידיעת הש"ס בהיכל 'יד אליהו', בהשתתפות מאורי וגדולי הדור שליט"א יחד עם רבבות אלפי בני ישראל.
רבבות אלפי ישראל לומדי ה'דף היומי' זכו אחר מעל לשבע שנות לימוד עקבי יומיומי לסיים בדיצה ובחדווה את התלמוד בבלי כולו. בתוך השמחה הגדולה הזאת בלטה נצנצה כגולת הכותרת השמחה הייחודית שהביאה 'דרשו' לעולם ע"י מסגרת 'קניין ש"ס', שעל ידה זכו מאות-מאות מכל הגוונים והסוגים, מכל הגילים והסוגים להגיע למטרה הנכספת והחלומית של כל יהודי – לזכות לדעת את כל הש"ס!
עודי מתלבט איך לגשת לזה, מה וכיצד לכתוב כדי להצליח במטרה הקדושה – להצית לב של עוד יהודי שירצה ויוכל להצליח בדרך לפסגה, הועבר אלי ממערכת 'דרשו' הרעיון הבא, שבהמשך ניתוסף לכך הראיון. המיוחד ברעיון הוא, שהדבר יסייע לזכות להתקדם ברכישת ידיעת התורה, גם אכן למובחרים שבעם המתקרבים עתה לרגע המכונן של המבחן הראשון במסגרת 'קניין ש"ס' בדרכם לפסגה לזכות לדעת את כל הש"ס – אך לא פחות מכך, הדבר יהווה כלי עזר-מעשי לכל אחד במצבו ודרגתו לזכות להתקדם בלימוד וידיעת התורה. וזה החלי בסייעתא דשמיא;
האמת תיאמר, את בסיס הרעיון שמעתי כבר כמה פעמים מידידי הרה"ג סיני רוט שליט"א, הזוכה גם הוא להבחן כסדר על הלימוד ואף מסייע רבות לאחרים באמצעות מערכת 'תלמודו בידו', כשהוא עורך את ה'שאלות סיכום' לחידוד וסיכום הלימוד. אך הזכות שמורה עתה להרה"ג שלום בודנהימר, מחשובי הלומדים בכולל 'אהבת שלום' בקרית ספר, שאף טרח והכין 'דף מידע מיוחד' (פרוספקט בלע"ז) המצורף בהמשך לתועלת זיכוי הרבים בתורה.
הרעיון בעיקרו חוזר פשוט לבסיס, דהיינו: התלמוד בבלי, ובעצם גם התלמוד ירושלמי, מבוסס על ששה סדרי משנה, שעליהן נסובו דברי חכמינו האמוראים זיכרונם לברכה. כך, שכמה שנשלוט במשניות ייקל עלינו בהרבה לימוד הגמרא בהמשך, וכמו כן, ככל שנוכל אחר הלימוד לתמצת את הלימוד ביחד עם דברי המשנה, ממילא יהיה לנו קל הרבה יותר להבין את הגמרא על בוריה ולזוכרה לאורך זמן.
- איך הכל התחיל? – פנינו להרב בודנהימר להבנת הרעיון ביתר הרחבה.
"מזה שנים אהבתי ללמוד משניות, משום שהרגשתי שזה ייקל עלי אכן לזכות לדעת את הש"ס. לפני שנים, עם התחלת לימוד מסכת מנחות ב'דף היומי' זכיתי והצטרפתי ללגיונו של מלך, נבחני 'דרשו' הנבחנים בכל חודש על כשלושים דף, ומאז התחלתי לשלב את לימוד הגמרא עם המשניות".
- איך זה מתנהל למעשה?
"בכל יום אני לומד פעמיים את ה'דף היומי', ומיד לאחר הלימוד אני עובר למשנה שעליה מדברת הגמרא ובתוך המשנה בכל קטע ממנה אני מוסיף ומשחזר את תמצית דברי הגמרא במסקנת פירוש המשנה (בהמשך מובאת דוגמא מעשית להשלמת הבנת הרעיון). למחרת, אני חוזר על הדף שוב, ואז שוב לומד את המשנה כנ"ל, כך שאני יכול במהירות ובקלות ממש לעבור על המשנה ולתמצת בתוכה את כל הגמרא שעליה.
- וכך אתה מצליח להבחן? – מנסים אנו להבין את ה'פטנט'.
"אין פה איזה טריק", הוא ממהר להבהיר ולהסביר. "הרעיון הוא פשוט, זו דרך ואמצעי לזכות להבין יותר טוב את הלימוד, לצד סיכום ותמצות הלימוד באופן המיטבי. כך", משתף הוא בהתלהבות, "לפני כל מבחן חודשי, בנוסף לחזרה הרגילה על כל החומר החודשי, אני יושב עם חברותא ובמשך כשעתיים! עוברים על פרקי המשניות הקשורים דפי הגמרא שעליהם מתקיים המבחן. כך כל הלימוד החודשי נהיה מסוכם ומתומצת בראש. כך גם עשיתי לפני המבחנים המסכמים של מאה ועשרים דף, כשברוך השם הדבר סייע לי אישית ולרבים מחברי לדעת לנכון את הלימוד".
- מה תרצה להעביר לקוראים החשובים?
"ראשית, מצורף לפניכם ולפני כל הקוראים הפרוספקט שעשינו לתועלת זיכוי הרבים בתורה, כשכל אחד שתהיה לו תועלת מכך, והיה זה שכרנו ושכרכם. לצד זאת, כדאי וראוי להדגיש, כי הרעיון יכול לסייע אכן לאלו המעוניינים לזכות לדעת את כל הש"ס, אך בהחלט לא רק להם…" וכשקולו מתגבר בלהט-יהודי הוא ממשיך: "כל אחד החושק ורוצה לדעת מסכת בש"ס או אפילו פרק, מוזמן ליישם את השיטה המיוחדת והפשוטה, ולזכות ללמוד ולדעת".
מכאן אנו מגישים בפניכם הקוראים את המידע המפורט על השיטה, כפי שהיא מופיעה בפרוספקט המיוחד:
יהודי יקר! תמיד חלמת להיות תלמיד חכם, רק רצית לדעת איך לעשות את זה. עכשיו תראה שזה אפשרי! חכמינו ז"ל כבר סללו לנו את הדרך לידיעת התורה הקדושה בחשק ובשמחה!
היסוד הוא פשוט ביותר. חז"ל מנו את מ"ח קנייני התורה, ואחד מהם הוא: "במשנה". כיון שראו חכמים שהתורה יכולה להשתכח ח"ו, סידרו את לשון המשנה וכללו בתוכה את כל יסודות התורה שבע"פ.
בצורה זו נבנה התלמוד הבבלי וכן הירושלמי, שהביאו את לשון המשנה, ועל זה הקשו קושיות, בין קושיות ממשנה, בין מקושיות סברא, ותירצו וביארו את המשנה – וזהו התלמוד.
וכיון שברצונך להיות ת"ח ולדעת את הש"ס, הלימוד צריך להיות בצורה שבה למדו במשך כל
הדורות, וכך שלטו בכל מכמני התלמוד.
וזהו סדר הדברים:
א. כשלומדים את המשנה שלפני הגמרא – יש לשנן אותה היטב כמה פעמים. [ואם הגעת גם לידיעת משנה זו בעל-פה, הדבר טוב פי כמה].
ב. כשמסיימים את דברי הגמרא על פיסקא אחת מן המשנה, חוזרים למשנה ורואים האם עכשיו אנחנו מבינים את המשנה על פי הסבר הגמרא. לדוגמא: "לולב הגזול והיבש פסול", כשמסיימים את הגמרא שמסבירה זאת, קודם שממשיכים למשפט הבא ["של אשירה ושל עיר הנדחת פסול"], מסתכלים שוב במשנה ומתבוננים – האם עכשיו אנחנו יכולים להסביר את המשנה, "לולב הגזול והיבש פסול", מהי הסיבה שפסול, ובאיזה ימים פסול, וכדומה. ורק אח"כ אפשר להמשיך את המשפט הבא של המשנה. וכן על זו הדרך עד שמגיעים למשנה הבאה.
ג. כשמגיעים למשנה הבאה, קודם שמתחילים אותה, יש לראות שוב את כל המשנה שלמדנו, ולראות האם אנחנו יכולים להסביר את כולה ע"פ ביאור הגמרא.
[לפעמים יש כמה דפים בגמרא שאינם על המשנה, אלא על ברייתא אחת או שתים, ואז אפשר לנהוג בה כדרך שנהגנו במשנה, דהיינו לחזור על דברי הברייתא, ולראות אם מבינים אותה על פי ביאור הגמרא].
ד. לאחר הלימוד, בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך, אפשר לחשוב על דברי המשנה, ע"פ ביאור הגמרא.
ה. בסיום הפרק, לחזור על כל לשון המשנה של הפרק, על פי ביאור הגמרא.
ו. אם אתה לומד את לשון כל פרק המשנה בעל–פה, בין אם זה לפני לימוד הפרק בגמרא, או אפילו אח"כ – אין דבר טוב יותר מזה.
ז. ובזה יש לך את הבסיס של הכל, וכל מה שאתה מוסיף אח"כ באותו נושא אתה יכול לחבר לאותו בסיס. כגון לימוד הראשונים והאחרונים שביארו את דברי הגמרא, שהם כבר מחוברים לך על דברי המשנה – ועכשיו הכל נוסף על הבסיס בצורה מסודרת.
יהודי יקר! רבים ניסו זאת והצליחו לשנות את החיים. שוה גם לך לנסות, ואפילו על משפט אחד מן המשנה! וכך תוסיף עוד ועוד בלימוד התורה הקדושה בחשק ובשמחה בלי אפשרות להפסיק, עם סיפוק אמיתי של ידיעת התורה.
ברוך אתה ה', המלמד תורה לעמו ישראל!
להערות, הארות, עזרה וייעוץ, וסתם משוב – אפשר לפנות ל"כבוד התורה" ולהשאיר הודעה בתא קולי שמספרו: 08-6527429 ונשתדל בעז"ה לחזור בהקדם.
לתגובות לכותב המאמר: [email protected]