הקורא בספר – האם יכול לשמש כ'שומֵר' לאדם אחר?

הדף היומי בהלכה י"ז בכסלו - סימן רע"ה סעיף ב'- סוף סעיף ו'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



למה גם 'אדם חשוב' לא יכול לקרוא בשבת לאור הנר?

באיזה אופנים מותר לקרוא לאור הנר? האם מותר לילדים לקרוא לאור הנר? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"ה סעיף ב' –  סעיף ו' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אמנם חז"ל אסרו לעשות דבר שצריך עיון לאור הנר שמא יטה את השמן אל הפתילה כדי שידלק יפה ויתחייב משום מבעיר, אבל באופן ששני אנשים קוראים יחד לאור הנר באותו עניין מתוך ספר אחד, אין חשש שמא יטה, כי אם יבוא להטות, חברו יזכיר לו, ואם קוראים בשני עניינים בספר אחד או עניין אחד בשני ספרים, אסור, כי כל אחד עסוק בשלו, וחוששים שמא לא יזכיר האחד לשני, ויבואו להטות.

במשנה ברורה מביא שזה הכל בקריאה בספר, אבל להוציא כינים מהבגד, אסור, במחצית השקל ביאר, שהטעם הוא כיוון שכל כינה נמצאת במקום אחר בבגד, ולכן זה כמו שני עניינים, ועוד טעם, משום שרק לצורך מצוה הקלו לקרוא לאור הנר.

אדם יכול למנות שומר שישגיח עליו שלא יטה את הנר, ובאופן כזה מותר לו לקרוא לאור הנר, ולא מועיל שמסתובבים שם בני ביתו, אלא צריך למנות מישהו שישמור, במשנה ברורה כתב, שאפילו אשתו יכולה להיות שומר עליו, והחידוש הוא, שהיינו חושבים שאשתו והוא זה אותו דבר וממילא אין כאן שומר, קמ"ל שלא.

אדם חשוב שאין דרכו להטות את הנר, מותר לו לקרוא לאורו גם ללא שומר, המשנה ברורה אומר, שזה דווקא באופן שברור שהוא לא יטה, כי יכול להיות אדם חשוב שמתנהג כמו הדיוט, ומביא המשנה ברורה, שרבי ישמעאל בן אלישע מרוב להיטותו אחר התורה, התנהג כמו הדיוט והיטה את הנר בעצמו, רואים שאדם חשוב לבד זה לא מספיק, אא"כ יודעים בוודאות שלא יטה.

במדורה אפילו עשרה אנשים שקוראים יחד, אסור לקרוא לאורה, כיוון שמדורה היא גדולה, ואחד לא נמצא ליד השני, ולא יבואו להזכיר אחד לשני, ועוד, כיוון שיש גחלים ליד כל אחד, וחוששים שיבוא לחתות את הגחלים שסמוכים רק אליו.

תינוקות של בית רבן, אין בהם חשש 'שמא יטה', כי אימת רבם עליהם, וחוששים לעשות כל פעולה בלא הרב שלהם. 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים