`
פורענות באה לעולם – בעולם יש פורענות יש מחלה בכל העולם, מחלה קשה שיש הרבה שמתו מהמחלה ופורענות קשה,
יש גמרא: "אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל" הסיבה זה עם ישראל הסיבה של הפורענות ומה הסיבה? מה המטרה? (מילה לא מובנת) יש פסוק "אמרתי אך תראי אותי תקחי מוסר" הכל כדי שעם ישראל יהיו: תראו אותי – יראי השם, תקחו מוסר זה תיקון המעשים, זה המטרה, זאת אומרת יש פורענות בעולם כדי שיהיה יותר יראת שמים ותיקון המעשים זאת אומרת חוסר יראת שמים וחוסר שלימות המעשים, זה גורם את הפורענות, פורענות באה להזכיר לנו שנירא – שנוסיף יראת שמים, ולהרבות מעשים טובים – תראו אותי תקחו מוסר.
יראת שמים – יש רבינו יונה שאומר שחיוב יראת שמים – את ה' אלוקיך תירא המצות עשה של יראת שמים זה להוסיף כל פעם עוד יראה ועוד יראה לעסוק ביראת שמים, לעסוק בהוספת יראת שמים זה המצוה, להוסיף יראת שמים, זאת אומרת זה לא אומר שאין יראת שמים בכלל, יש יראת שמים אבל צריך להוסיף, אם לא מוסיפים אז זה חטא, זה החטא שגורם פורענות, יש מחסור ביראת שמים, צריך לזכור לעסוק בעוד מצוות, פחות יראה – פחות מעשים טובים, יותר יראה – יותר מעשים טובים, תראו אותי תקחו מוסר – תוספת יראת שמים היא תוספת מעשים טובים.
ויראת שמים זה לא שחיים עם פחד שחיים חיים גרועים לא ככה, יראת השם היא אריכות ימים, היא גורמת לאריכות ימים, יראת שמים מוסיפה חיים טובים, חיים מאושרים, כבר דיברתי הרבה פעמים, אלו שהתחילו ללמוד מוסר במשפחה כל יום קצת מוסר בקביעות, הבית נראה בית מאושר עם שמחת חיים – חיים מאושרים זה עם יראת שמים, זה לא עושה פחד זה עושה חיים מאושרים.
תקחו מוסר – שינוי המעשים טובים, המעשים טובים: במעשה ממש, וגם בדיבור יש לפעמים שצריך לדבר ולא מדברים או מדברים מה שאסור לדבר, וגם במחשבה עושים מצוה אבל חסר כוונה זורק ברכה – דבר חמור מאוד, ברכה צריך לחשוב מה שאני אומר, מה אני מדבר? לפני מי אני מדבר? למה אני מדבר? ברכה בכוונה , כוונת המעשה, בדיבורים בהרהורים במחשבה – גם מחשבות רעות מחשבות שמלמד זכות או הפוך, שנאת חינם כל שנאה היא חינם אין סיבה לשנוא מישהו אפילו מי שגרם לי קשיים אין סיבה לכעוס עליו ולשנוא אותו הכל בידי שמים, הקושי הגיעה אלי מן השמים, מהשמים נגזר עלי, והוא לא אשם, זה שגלגלו על ידו זו מסיבה אחרת, וגם כתוב בגמרא 'כל מה דעביד רחמנא לטב עביד' כל קושי זה לטובתי, אז מה הסיבה לשנוא אותו? הוא עשה לי טובה.
המצב הזה, המחלה הזאת – יש סכנה של הידבקות, זה מחייב לשמור על כל הכללים, מי שלא נזהר או שהוא ניזוק שזה גם כן 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' או שהוא מזיק הוא בכלל מזיק, כשהוא שומר על עצמו זה גם מצוה וגם שהוא שומר על אחרים שלא יזיק לאחרים, אז הכל מעשה מצוה.
עכשיו עוד מעט פסח – ליל הסדר – אסור להזמין אף אחד, אסור לבוא למקום אחר זה סכנה, כל אחד צריך להיות בביתו, וגם זה סדר אפילו הוא לבדו יש גמרא אפילו אחד עושה סדר, והמה נשתנה? שואל לעצמו ועונה לעצמו, אפשר לעשות סדר ביחידות גם כן.
עכשיו במצב הזה תלמיד חכם נמצא בבית לא יכול ללמוד, התורה מחייבת לעזור בבית, לשמח את הבית, הוא עוסק במצוה, הוא לא מסכן, עושה חסד משמח את הבית עושה טוב לאנשים, זה התיקון של החטא לעשות את זה בשמחה – שמחה של מצוה, שמחת יום טוב – לשמוח, רוצים לצאת להתפלל בציבור לשמוע קריאת התורה, אבל זה הכל סכנה, אז תפילה בציבור יהיה חטא, קריאת התורה יהיה חטא, זה תיקון החטא: יראת שמים ותיקון המעשים מתוך תשובה. השיבנו לתורתיך- צריך לעשות תשובה (קטע לא ברור)
"וטהר ליבנו לעבדך באמת" – וטהר ליבנו – זה התשובה עזיבת החטא תיקון החטא, לעבדך באמת.
כדי לדעת מה לתקן ואיך לתקן צריך ספרי מוסר
כל ספרי המוסר מוסיפים יראת שמים, זה התיקון ואם כל אחד יעשה תיקון ללמוד ספרי מוסר ולעשות חשבון הנפש הוא יחיה חיים מאושרים וזה מרבה זכויות ואם הוא יהיה זכאי זה משפיע על כולם.
ויהי רצון שנוכל לתקן את מה שאנחנו צריכים לתקן ונזכה כבר לרפואה שלימה לכל חולי ישראל ושאף אחד לא יידבק, ונזכה לחג פסח כשר ושמח.