הענין ליטול בנטילת ידיים שני פעמים

כ"ה אלול- סימן קס"ב אמצע סעיף א' 'וה"ה'- סוף הסעיף
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

העניין ליטול ידים שני פעמים?
ומה האופן בו הטומאה יכולה להישאר בידים גם לאחר הנטילה?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ב סעיף א' [בחלקו השני]

– הגבהה ושפשוף הידיים בנטילה –

טעם הגבהת הידיים בנטילה | מה היא העצה שהביא הרמ"א לזה? | המנהג כהיום | באיזה אופן חוששים לכך?

מבואר בשו"ע ובגמ', שבשעת נט"י צריך להגביה את הידיים, והטעם, כיון שחז"ל גזרו טומאה על הידיים שהרי ידיים עסקניות הם, וכיון שהידיים טמאות, כאשר הוא שופך מים על הידיים, הידיים הטמאות מטמאות את המים שהוא שפך, ולכן צריך ליטול ידיים ע"י שהוא שופך מים פעמיים, בפעם הראשונה הידיים טימאו את המים, והשפיכה השנייה מטהרת לגמרי, ועדיין יש חשש שבשעת הנט"י, יהיו כמה טיפות מים שילכו למעלה מכף היד, וכאשר ישפוך על כף היד פעמים, אחרי שיגמור לשפוך, אותם מים שנשפכו בפעם הראשונה, והלכו למעלה מכף היד, יחזרו חזרה והם מים טמאים, וכיוון שחוששים לזה, מבואר שהעצה היא להגביה את הידיים, וממילא אין חשש שהמים יחזרו לכף היד , אבל יש בזה קושי באופן מעשי, כיון שקשה לאדם ליטול את שתי ידיו בבת אחת, או ליטול אותם בשעה שידיו מוגבהות, ולכן אומר הרמ"א שיש עצה אחרת, ע"י שמשפיל את שתי ידיו, והמים לא עולים למעלה כלל, אבל יש בזה חיסרון כי יש חשש שעי"ז המים לא יגיעו לראשי אצבעותיו, ולכן הטוב ביותר זה להגביה את הידיים, וע"פ קבלה צריך להגביה את הידיים ויש לזה סמך מן הפסוק "וינשאהו וינטלהו", בכ"ז מביא המ"ב, שכהיום אנחנו לא נוהגים להגביה את הידיים, כיון שנוטלים מרביעית מים, וכאשר אדם נוטל מרביעית מים, הרביעית לא נטמאת מהיד, וגם כאשר אדם מטביל ידיו, המים לא נטמאים.
יש מי שאומר, שהחשש שיחזרו המים הוא רק כשנוטל ראשי אצבעותיו, וי"א, שגם כאשר נוטל את כל כף היד יש חשש לזה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן