היום נלמד: העולה לתורה
יום שלישי כ"ט בסיון תשע"ו
אמרת 'בָּרכו' בלחש - האם צריך לשוב ולאומרו?
העולה לתורה צריך לומר 'בָּרכו' בקול רם, ואם אמרוֹ בלחש ולא שמעוהו תשעה אנשים לכל הפחות, עליו לשוב ולאומרו. וכן את הברכות יש לומר בקול רם באופן שישמעוהו כל הציבור, אך בדיעבד אין לשוב ולברך אף אם לא שמעוהו כלל. ואם שכח לומר בָּרכו, וכבר אמר "ברוך אתה ה'" - יש אומרים שישלים את הברכה ולא יאמר בָּרכו, ויש אומרים שיאמר "למדני חוקיך", וישוב ויאמר בָּרכו; ואם נזכר לאחר שאמר "ברוך אתה ה'" בסיום הברכה - ישלים את הברכה ולא יאמר בָּרכו. [סעיף ו, ס"ק כג-כה, וביה"ל ד"ה והברכות; ביאורים ומוספים דרשו, 23]
קראו לך לעלות לתורה לפני שברכת ברכות התורה - כיצד תנהג?
מי שקראוהו לעלות לתורה ועדיין לא בֵּרך ברכות התורה - יתחיל לברך את ברכות התורה בדרכו אל ספר התורה, ויאמר עד "המלמד תורה לעמו ישראל", ואזי יעלה ויברך 'אשר בחר בנו'; וזאת הן משום שצריך לברך לפני קריאת התורה את ברכת המצוה של תלמוד תורה, והן משום שצריך לברך את ברכות התורה כפי הסדר שתיקנו חכמים. ובדיעבד, יברך את יתר ברכות התורה (ללא ברכת 'אשר בחר בנו') לאחר העלייה לתורה, ויאמר את הפסוקים ושאר האמירות שנהוג לומר לאחר ברכות התורה. [סעיף ט וס"ק לב; ביאורים ומוספים דרשו, 28]
המנהגים השונים בשעת העלייה לתורה
בשעת העלייה לתורה - הן בברכות והן בקריאה - יש להחזיק בעמודי ספר התורה. ויש שנוהגים להחזיק ביריעות ספר התורה, וחוצצים בין ידיהם ליריעות בטלית או דבר אחר, משום שאין לנגוע בהן ישירות. ויש המחמירים שלא לנגוע ישירות אף בעמודי הספר, אך במקום שלא נהגו כן, אין להחמיר בכך בגלוי. ויש שנוהגים לנשק את ספר התורה לאחר ברכת 'אשר נתן לנו'. ויש שנוהגים לומר לעולה לתורה הסיום העלייה: "חֲזַק", על שם הכתוב: "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך... חזק ואמץ". [סעיף יא וס"ק לה; ביאורים ומוספים דרשו, 30-31]