המיחם שהיה מתפרק בעת התחממות יֶתר

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ח סעיף י"ט- סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



הפשרת שומן קפוא ע"י חום של צלי

האם מותר למרוח על בשר צלי שמן חי שאינו מבושל? ומה הדים כאשר כמה אנשים יחד היו שותפים בבישול קדירה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ח סעיף י"ט במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אסור לקחת שום ושמן חיים שאינם מבושלים ולמרוח אותם ע"ג הצלי כנגד המדורה, ואע"פ שהצלי כבר התבשל, אבל השום והשמן חיים, וחוששים שהם יתבשלו מחום המדורה, ואומר המ"ב, שגם כאשר הצלי הוסר מחום האש, אע"פ שהוא מונח בצלחת, בכ"א אסור לטוח אותו בשום ושמן חיים, ואע"פ שהצלי מונח בתוך קערה וכלי שני אינו מבשל, בכ"א יש הסוברים שדבר גוש מבשל גם כשהוא בכלי שני, וכל זה לכתחילה, אבל בדיעבד כאשר טח את הצלי בשום ושמן חיים שאינם מבושלים, המאכל לא נאסר, כיוון שאפשר לסמוך על הפוסקים שדבר גוש לא מבשל בכלי שני.

כותב המ"ב, שומן קפוא מותר להפשיר אותו בחום הצלי כיוון שהוא מבושל, ואין איסור משום 'נולד' שהרי זה נעשה ממילא וזה נבלע מעט מעט בתוך הצלי עצמו.

מובא בתוספתא, אחד נתן את האור, אחד נתן את העצים, אחד נתן את הקדירה, אחד נתן את המים, אחד נתן את הבשר, אחד נתן את התבלין, ובא אחר והגיס כולם חייבים, ומבאר המ"ב, שאלו שנתנו את האור את העצים ואת הקדירה חייבים משום מבעיר, ואלו שנתנו את הבשר את המלח ואת התבלין וזה שהגיס, חייבים משום מבשל.

מביא המ"ב מחלוקת בקדירה המבושלת כל צרכה האם אסור להגיס אותה מדאורייתא או מותר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים