יום רביעי י"א באלול תשע"ח
האם מותר להחזיר מלפפון חמוץ לקופסת השימורים בשבת?
כפי שלמדנו אתמול, כבישת ירקות אסורה בשבת מדרבנן, אם משום שהיא פעולה הדומה לבישול, ואם משום שהיא דומה לעיבוד עורות במלח; ואסור לכבוש אפילו חתיכה קטנה אחת של ירק בפני עצמה. ובכלל זה – אסור להניח בשבת מלפפון חי בין מלפפונים כבושים, כיון שפעולה זו גורמת לכבישתו; אולם, מלפפון כבוש, מותר להניחו בין מלפפונים כבושים, או להחזירו למים שהיה כבוש בהם, כיון ש'אין כבישה אחר כבישה', כלומר, אין פעולות אלו גורמות לשינוי כלשהו במלפפון הכבוש, וממילא אינן נראות כפעולות של כבישה. ונחלקו הפוסקים אם מותר לפזר סוכר על גבי פירות שהדרך לכובשם בסוכר.
[שו"ע שכא, ג, ומשנ"ב יד-טז; ביאורים ומוספים דרשו, 17 ו־24]
האם מותר לבזוק מלח על גבי אבוקדו בשבת?
בהמשך לאמוּר: חכמינו ז"ל הוסיפו ואסרו לבזוק אפילו קורט מלח על גבי מספר יחידות או חתיכות של יֶרק שדרך בני אדם לכובשו, ואף כאשר אין משהים את הירק עם המלח כלל, אלא אוכלים אותו מיד; והטעם, מפני שעצם נתינת המלח נראית כפעולה של כבישה. ולכן אסור, לדוגמה, לבזוק מלח על גבי צנון ומלפפון, שהם ירקות שהדרך לכובשם. אבל יֶרק שאין דרך לכובשו, וכן כל מאכל שאין דרך לכובשו – מותר למולחם בשבת; ולכן מותר, לדוגמה, לבזוק מלח אף בכמוּת גדולה על גבי תפוח אדמה, אבוקדו, ביצה, ובשר. ותבלינים, כגון פלפל שחור, מותר לבזוק על גבי כל מאכל שהוא, ואין זה נחשב ככבישה.
[שו"ע שכא, ג, ומשנ"ב יג, יד ו־יח; ביאורים ומוספים דרשו, 15, 24 ו־28]
הכנת סלט ירקות בשבת
מותר לבזוק בשבת מלח על גבי חתיכה אחת של ירק שהדרך לכובשו, אם בכוונתו לאוכלה לאחר זמן קצר, שבו אין באפשרותו של המלח לפעול בו פעולה של כבישה; מפני שמליחת חתיכה אחת אינה נראית כפעולה של כבישה. ולמעשה, אין להשהות את היֶרק עם המלח כלל, אלא לאוכלו מיד. ואם שופך שֶׁמן על גבי הירק, מותר לבזוק מלח אף על גבי מספר חתיכות יחד (כשבדעתו לאוכלן מיד), כיון שהשמן מחליש את כוח המלח; ולכן, בהכנת סלט ירקות בשבת, כאשר מעורבים בו ירקות שאסור למולחם – יש לשפוך עליו שמן תחילה, ולאחר מכן לבזוק עליו מלח. ונחלקו הפוסקים אם מותר לבזוק את המלח תחילה כאשר בדעתו לשפוך את השמן מיד לאחר מכן.
[שו"ע שכא, ד, ומשנ"ב יד, יט ו־כ; ביאורים ומוספים דרשו, 18 ו־23]