הכנת אוכל נפש ביו"ט

ח' תמוז תש"פ - סימן תצ"ה- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר להכין ביו"ט מאכל שאפשר להכינו מערב יו"ט ולא יפוג טעמו?מה הדין לעניין הכנת מאכל שהדרך לעשות אותו בכמות מרובה לימים רבים? ומה טעם האוסרים לעשות ביו"ט מאכלים שאפשר לעשותם מערב יו"ט? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תצ"ה סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אומר השו"ע, יו"ט שווה לשבת, חוץ ממלאכת אוכל נפש, שמותרת ביו"ט אע"פ שאסורה בשבת, וכן הוצאה והבערה מותרים ביו"ט אע"פ שאסורים בשבת, וכן מכשירי אוכל נפש שלא היה אפשר לעשותם מערב יו"ט, ומוסיף המ"ב, לא רק ביחס לאיסורי דאורייתא, אלא גם באיסורי דרבנן, כל איסורי דרבנן אסורים ביו"ט כמו בשבת, ואסור לומר לגוי שיעשה דבר שאסור ליהודי לעשות אותו ביו"ט, כמו שאסור בשבת, חוץ ממלאכת אוכל נפש, וכמו שכתוב בתורה 'אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם', וחוץ ממכשירי אוכל נפש שלא היה אפשר לעשות אותם מערב יו"ט, ומבאר המ"ב, דהיינו, שבערב יו"ט הם היו מתוקנים, אלא שהתקלקלו ביו"ט עצמו, וכן אם לא הספיק לו השעה, אבל אוכל נפש עצמו, גם אם אפשר לעשותו מערב יו"ט, מותר לפי השו"ע לעשות אותו ביו"ט עצמו, ובכ"ז מביא המ"ב, שדבר שהדרך לעשות אותו בפעם אחת לימים רבים, והיה אפשר לעשות אותו בערב יו"ט ולא יפיג טעמו, גם לשו"ע אסור אע"פ שמדובר באוכל נפש ממש, ולפי הגר"א מותר ע"י שינוי.

אומר הרמ"א, יש מחמירים וסוברים, שגם באוכל נפש עצמו, אם אפשר במידה שווה לעשות אותו לפני יו"ט כמו ביו"ט עצמו, ולא יפיג טעמו אפילו במקצת, אסור לעשות אותו ביו"ט, ומוסיף המ"ב לבאר, שכאשר מדובר במלאכות כגון אפייה שחיטה או בישול, הדברים הללו אם יעשו אותם מערב יו"ט, יפוג טעמם של המאכלים, אבל סוגי מלאכות או בישולים כאלו, כגון בישול פירות, שלבשל פירות עדיף מערב יו"ט שבכך יהיו יותר משובחים, כאלו דברים אסור לעשות ביו"ט אע"פ שמדובר באוכל נפש, כיוון שהיה אפשר לעשות אותם מערב יו"ט, ומביא המ"ב, שהאיסור בזה הוא מדרבנן, כיוון שמדאורייתא מותר לעשות כל אוכל נפש, וטעם האיסור מדרבנן הוא, גזירה שמא יעסוק כל היום במלאכות, וימנע משמחת יו"ט.

מסיים הרמ"א, גם מלאכת אוכל נפש שהיה אפשר לעשות אותה באותה מידה מערב יו"ט והוא לא עשה, מותר לעשות אותה ביו"ט עצמו ע"י שינוי, ואומר המ"ב, שאם לא עשה מערב יו"ט מפני איזה אונס, מותר לעשות ביו"ט אפילו ללא שינוי, ומביא המ"ב בשם המג"א, שגם מלאכת אוכל נפש שאפשר לעשות אותה מערב יו"ט ולא יפוג טעמו, מותר לכתחילה להמתין ולעשות אותם ביו"ט עצמו ע"י שינוי, והבגדי ישע חולק וסובר, שאסור לכתחילה להמתין ולעשות את המלאכה ביו"ט ע"י שינוי, אכן, אם אין לו שהות בערב יו"ט, בוודאי יש לסמוך על זה, ולעשות ביו"ט עצמו ע"י שינוי.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן