הכוונות לפסוק הראשון בקריאת שמע

ז' חשון- סימן ס"א סעיף ו'- סעיף י"א
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה צריך לכוון במילה 'אחד' שבפסוק ראשון של שמע ?

מדוע אסור לכפול את הפסוק 'שמע ישראל'?ומה יעשה אדם ששכח לכוון בפסוק הראשון?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ס"א סעיפים ו' – ה']  

כוונת המילה 'אחד' בפסוק ראשון של שמע

כאשר אומרים את המילה 'אחד' בפסוק ראשון של 'שמע ישראל', יכוון כך, כשאומר את הח', יכוון שהקב"ה מלך בשמים ובארץ, והחטוטרת שבאות ח' שעולה כלפי מעלה, מזכירה את העניין הזה, וכאשר מזכיר את האות ד', יכוון שהקב"ה יחיד בעולמו, ומושל בארבע רוחות השמים, ומביא המשנה ברורה בשם המגן אברהם, שצריך שליש ושני שליש, כלומר, החלק הראשון, הכוונה שמכוונים בח' של אחד שהקב"ה מושל בשמים ובארץ, זה צריך להיות שליש מהזמן, ואחר כך כשמכוונים באחד שהקב"ה יחיד בעולמו ומושל בארבע רוחות השמים, צריך להאריך בזה שני שליש מהזמן, עוד מביא המשנה ברורה בשם הגר"א, שלמעשה, לא יחלק את זה בין הח' לבין הד' אלא יכוון הכל באות ד', דהיינו, יכוון שהקב"ה מושל בשמים ובארץ, יחיד בעולמו, ובארבע רוחות השמים, ומביא השולחן ערוך, שיש כאלו שנוהגים להטות את הראש כפי הכוונה, כלומר, כשמכוונים ארבע רוחות השמים, מזיזים את הראש לארבע רוחות השמים, וכשמכוונים שהקב"ה מושל למעלה ולמטה, מגביהים ומנמיכים את הראש, ויתכן שזה מועיל לכוונה, שואל המשנה ברורה, הרי אנחנו יודעים שבשעת קריאת שמע, אסור לאדם לרמוז בעיניו ולקרוץ או לעשות כל מיני תנועות, ואיך מותר לעשות כך? ומבאר המשנה ברורה שיש הבדל פשוט, אסור לעשות תנועות עם הראש כאשר התנועות שהוא עושה מפריעות לכוונה, אבל כאשר התנועות מסייעות לכוונה, אדרבה ואדרבה, שיעשה תנועות בגוף כדי לסייע לכוונה, עוד כתוב במשנה ברורה, שכאשר אדם עושה תנועות עם הראש, יזהר מאוד לכוון את הראשון קודם למזרח, אחר כך לצפון, אחר כך למערב, ואחר כך לדרום, ולא יכוון ממזרח למערב לדרום וצפון, משום שזה נראה חלילה כמו שתי וערב.

האיסור לכפול פסוק 'שמע ישראל'

אסור לומר 'שמע שמע' שני פעמים, וכן אסור לכפול את הפסוק הראשון פעמיים, משום שזה נראה חלילה כשתי רשויות, ואדם שלא כיוון בפסוק הראשון והרי הכוונה בפסוק הראשון מעכבת, מבואר במשנה ברורה, שיאמר בלחש פעם נוספת את שמע ישראל, ואם הוא במקום שאף אחד לא שומע אותו, יכול לומר אפילו בקול רם את הפסוק הראשון, אבל אם הוא כיוון, אסור לו לומר שוב את הפסוק אפילו כאשר לא שומעים אותו, אבל פרשת קריאת שמע שעל המיטה, מכיוון שהיא עשויה רק לשמירה, מותר לקרוא אותה פעמיים, כדי להשתקע בשינה מתוך קריאת שמע, ומדייק המשנה ברורה, שאם זה לא בקריאת שמע שעל המיטה, אז אסור גם לקרוא את כל הפרשה הראשונה פעמיים, ויש נידון בביאור הלכה, באדם שאומר 'שמע שמע' פעמיים, לא רק שיש בידו עבירה, אלא יש כאן בעיה של הפסק, שהרי הוא הזכיר מילה מיותרת בין 'הבוחר בעמו ישראל' לבין 'שמע ישראל'.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן