הרב יצחק פוליטנסקי
כפי שנכתב בשבוע שעבר שכאשר בורר בדרך של ברירה בין שני מיני אוכל, כלים, בגדים או ספרים וכדו' עובר באיסור דאורייתא של בורר וזה מכיון שכאשר קיים הבדל מהותי ביניהם ורוצה במין מסוג אחד, המין השני יחשב כפסולת לגבי המין הראשון, דין זה יחול כמובן גם כאשר מעורבים יותר משני סוגי מינים יחד.
השוני בין המינים
המינים המעורבים זה בזה שבהם חל האיסור של בורר יכולים להיות שונים בשמם, בטעמם, בצורתם או בשימוש בהם,
באוכל: כדוגמת סוגי עופות ובשר שונים (אך יש שהתירו בחלקי עוף שונים כגון חזה, שוק, כנף, כשמדובר בהעדפה בלבד) וכן תערובת בשר וכבד, או כמה סוגי דגים, וכן כאשר צורת הבישול שונה כגון צלוי, מטוגן, מבושל, ממולא, או מוצרי חלב שונים, סוגי פירות שונים, ירקות שונים, או שחלקם חיים וחלקם מבושלים, וכן פיצוחים וקטניות שונים, לחם רגיל וצנימים, חלה ומצה, או עוגות מכמה סוגים.
וכן בכלים או סכו"ם בגדלים שונים שרוצה למיינם, כמו"כ בגדים שונים בצורתם או בצבעם,
בספרים שונים ואפילו סידור אחד ספרד והשני אשכנז וכדו' או תרופות שונות (כאשר הן מותרות לשימוש בשבת)
וכן הדין בצעצועים שונים המעורבבים לאחר המשחק שאסור למיינם כדי לסדר כל צורה במקומה בארון, אך בזה יהיה מותר למיין לצורך שימוש מיידי כדי לשחק בהם כעת.
בורר במין אחד
כאשר בורר במין אחד שחלקיו מעורבים זה בזה ואין שוני מהותי ביניהם, אפילו כשמעדיף את הגדולים או השלמים וכן כשמעדיף חלק מסויים ששונה מחברו אך לא באופן מהותי, אין בכך איסור ומותר לברור את החלקים שאינו רוצה גם בשביל זמן מאוחר יותר ואפילו בליל שבת עבור סעודת הבוקר ומותר גם לברור זאת בכלי המיוחד לכך,
הטעם להיתר זה כשמדובר במין אחד הוא כיון שיש לו רק העדפה ולא ממש הקפדה בין החלקים.
[כמובן שההיתר בהבדלי גודל שאינם מהותיים הוא רק בפירות או דגים וכדו' אך בבגדים וכלים שיש לכל אחד תשמיש שונה, הדבר ייחשב לבורר בשני מינים]
דוגמאות מצויות נוספות
- כשרוצה להפריד בשבת בבוקר בין חתיכות הדגים הגדולות לקטנות ולהוציא את הקטנות עבור סעודה שלישית מותר לו לעשות זאת.
- ערימת גרביים קטנות וגדולות או סיכות שיער קטנות וגדולות, אפילו כשהם מאותו הסוג אסור לברור בהם כיון ששימושם שונה זה מזה.
- כשמסדר את סלסלת הפירות עבור האורחים ורוצה להוציא מתוכה את הפירות החצויים או הקטנים ולהשאיר בה רק את הגדולים והשלמים, מותר לו לעשות כן גם אם מכין זאת בלילה עבור סעודת הבוקר.
- כשמכין בלילה מגשי עוגיות וכדו' עבור הקידוש למחרת בביה"כ יכול להוציא מתוכם את העוגיות השבורות ולהשאיר את השלמות.
- יש שהתירו לברור את המצות השבורות מתוך השלמות כדי שישאר לו השלמות ללחם משנה, אך יש שאסרו בכך כשבורר עבור לחם משנה.
- כלי שבתוכו מונחים בערימה תפוחים מאותו הסוג ואחד מהם אינו ראוי לאכילה, אסור להוציאו מהכלי כדין פסולת המעורב באוכל, אך כשמדובר בתפוח שרק מקצתו הרקיב ושאר התפוח ראוי לאכילה, יכול להוציאו כדי לאכול ממנו כעת את החלק הטוב שבו למרות שעיקר כוונתו היא להוציא את הרקוב משאר הפירות.
- פירות שחלקם בשלים יותר וחלקם פחות אך כולם ראויים לאכילה, אין בהם איסור בורר וכגון שמונח לפניו כמה אבוקדו הראויים לאכילה ורוצה להוציא את אלו שיותר רכים עבור הסעודה הבאה ואפילו כשהיא לאחר זמן רב, מותר לו לעשות כן.
- וכן כשיש לו לחמניות שחלקם יותר טריות אך כולם טובות לאכילה, יכול להוציא את הטריות כדי להניחם לסעודה אחרת.
(התקציר נערך מתוך איל משולש, אורחות שבת ועוד, אך אין לפסוק ממנו הלכה למעשה ללא עיון במקורות)