המצוות והכוונות בליל הסדר
כתוב בהגדת ר' חיים זייצ'יק (עמ' לג), שמקובל מר' אלחנן וסרמן שבליל הסדר ישנן 64 מצוות למנהג אשכנז.
להלן מניין המצוות למנהג עדות המזרח:
קדש
א) יכוון לקיים מצות קידוש ביום טוב [מחלוקת אם מדאורייתא (פמ״ג רצו, יא) או מדרבנן (מג״א רעא, א)].
ב) יכוון לקיים מצות קידוש על היין [מחלוקת אם מדאורייתא (רע"א) או מדרבנן (מג״א שם)].
ג) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לברך "בורא פרי הגפן" בקידוש הלילה (למנהג אשכנז גם בכוס השנייה).
ד) יכוון בברכת "בורא פרי הגפן" לפטור את הכוס השנייה ואת כל הכוסות שישתה בינתיים.
ה) יכוון לקיים מצות הזכרת יציאת מצרים בקידוש (חיי אדם כלל קא, יא).
ו) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לברך "שהחיינו" בקידוש,
ז) יכוון בברכת "שהחיינו" לפטור את עצם היום וכן את המצוות שיש לקיים בלילה, כגון מצה, מרור, סיפור יציאת מצרים ושתיית ארבע כוסות.
ח) יכוון בעל הבית המקדש להוציא את כל השומעים ידי חובת קידוש, וגם הם יכוונו לצאת ידי חובה מהמקדש.
ט) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לשתות כוס ראשונה. (כל כוס היא מצווה בנפרד, על פי מ״ב תעד סק״א).
י) יכוון לקיים מצות היסבה בכוס ראשונה (כרב פפא).
יא) יכוון באכילת הביצה זכר לקורבן חגיגה (לנוהגים לאוכלה לאחר הקידוש. ויש נוהגים לאוכלה בתוך הסעודה).
ורחץ
יב) יכוון ליטול ידיים לצורך דבר שטיבולו במשקה כתקנת חז״ל.
כרפס
יג) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לברך "בורא פרי האדמה" על הכרפס.
יד) יכוון לקיים מצות טיבול הכרפס במי מלח.
טו) יכוון לקיים מצות אכילת הכרפס.
טז) יכוון לפטור את המרור בברכת "בורא פרי האדמה" שמברך על הכרפס.
יז) יכוון בהנחת הזרוע בקערה זכר לקורבן הפסח.
יחץ
יח) יכוון לקיים מצות בציעת המצה האמצעית לשניים, זכר ללחם עוני ופרוסה (על פי הבא״ח, שהביא "לשם ייחוד" למצווה זו) חלק אחד גדול בצורת האות וי״ו וחלק אחד קטן בצורת האות דל״ת. ואם קשה לו לחתוך כך, רק יכוון על צורות אלו.
מגיד
יט) יכוון בהגדה לקיים מצות עשה מן התורה של סיפור
יציאת מצרים, שנאמר: "והגדת לבנך".
כ) יכוון בהגדה לקיים מצווה מן התורה של שאלת הבן ביציאת מצרים.
כא) מתחיל בגנות ומסיים בשבח (משניות פסחים).
כב) אמירת ההגדה על המצה, "לחם שעונים עליו דברים הרבה".
כג) חיוב אמירת: "פסח, מצה ומרור". "כל שלא אמר שלושה דברים אלו בפסח לא יצא ידי חובתו".
כד) חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים.
כה) יכוון לקיים את המצווה להודות לה' ולהללו על כל הניסים והנפלאות.
כו) שפיכת היין בעשר המכות.
כז) יכוון לקיים מצות חכמים לברך בסוף ההגדה.
כח) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לשתות כוס שנייה.
כט) יכוון לקיים מצות היסבה בכוס שנייה (כרב פפא).
רחצה
ל) יכוון ליטול את הידיים לסעודה כתקנת חז״ל, וכן יכוון שנוטל ידיו נטילה המכשרת לאכילה.
לא) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לברך "על נטילת ידיים".
מוציא מצה
לב) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לברך "המוציא".
לג) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לברך "על אכילת מצה".
לד) יכוון לקיים מצות לחם משנה.
לה) יכוון לקיים מצות עשה מן התורה לאכול מצה בליל חמישה עשר בניסן, שנאמר: "בארבעה עשר יום לחדש בערב תאכלו מצת".
לו) יכוון לפטור בברכת "על אכילת מצה" את ה"כורך" ואת האפיקומן שבסוף הסעודה.
לז) יכוון לקיים מצות היסבה באכילת המצה.
לח) יכוון לקיים מצות לא תעשה של "לא יאכל חמץ", מצות לא תעשה של "כל מחמצת לא תאכלו", מצות הפרישה מאכילת חמץ, שנאמר: "שבעת ימים מצות תאכלו", מצות לא תעשה שלא לאכול תערובת חמץ, מצות לא תעשה של "ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאר" ומצות לא תעשה של "שאר לא ימצא בבתיכם".
מרור
לט) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לברך "על אכילת מרור" (למנהג אשכנז גם "בורא פרי האדמה").
מ) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לאכול מרור.
מא) יכוון בהבאת החרוסת זכר לטיט, לתבן, לתפוח ולדם.
מב) יכוון לקיים מצות טיבול המרור בחרוסת.
מג) יכוון לפטור בברכת "על אכילת מרור" את המרור שיאכל ב"כורך".
כורך
מד) יכוון לקיים מצות חכמים לאכול מצה ומרור בכריכה אחת ולטבלם בחרוסת זכר למקדש כסברת הלל הזקן.
מה) יכוון לקיים מצות היסבה ב"כורך".
שולחן עורך
מו) יכוון לקיים מצות עשה מן התורה לשמוח בחג, שנאמר: "ושמחת בחגך… והיית אך שמח" (שאגת אריה ס״ח).
מז) יכוון לקיים מצות סעודה ביום טוב.
מח) יכוון לקיים מצות אכילת בשר ושתיית יין בסעודה.
מט) יכוון לקיים מצות היסבה במשך כל ליל הסדר (אם מיסב כך).
נ) יכוון לקיים מצות כבוד יום טוב ועונג ביום טוב. נא) יכוון לקיים מצווה מדאורייתא על פי הגר״א, שבכל כזית מצה יש מצווה (הו"ד במ"ב תעה, מה). חזו״ע (פו בהערה). ובאול״צ: ימעט בתבשילים וירבה במצה (עמ' קסח).
צפון
נב) יכוון לקיים מצות אכילת אפיקומן זכר לקורבן הפסח, הנאכל על השבע.
נג) אם אוכל עוד כזית מצה, יכוון זכר למצה הנאכלת עימו. נד) יכוון לקיים מצות היסבה באפיקומן.
ברך
נה) יכוון לקיים מצות חכמים ליטול מים אחרונים.
נו) יכוון לקיים מצווה לזמן על הכוס בברכת המזון.
נז) יכוון לקיים מצות הכוס בברכת המזון.
נח) יכוון לקיים מצות עשה מן התורה לברך שלוש ברכות בברכת המזון.
נט) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לברך ברכה רביעית בברכת המזון.
ס) יכוון לקיים מצווה מדרבנן לשתות כוס שלישית, ויכוון בברכה זאת לפטור את הכוס הרביעית (למנהג אשכנז מברכים גם על הכוס הרביעית).
סא) יכוון לקיים מצות היסבה בכוס שלישית (כרב פפא).
הלל
סב) יכוון לקיים מצות אמירת הלל וברכת שיר (נשמת כל חי / יהללוך).
סג) יכוון לקיים מצות זימון בהלל – א' קורא וב' עונים (שו״ע תעט).
סד) יכוון לקיים מצות חכמים לברך בסוף ההלל.
סה) יכוון לקיים מצות שתיית כוס רביעית.
סו) יכוון לקיים מצות היסבה בכוס רביעית (כרב פפא).
סז) יכוון לקיים מצות ברכה אחרונה על היין.
סח) לאחר ההגדה יכוון לקיים את המצווה לספר ביציאת מצרים עד שתחטפנו שינה.