חידה: אדם ששכח להזכיר על הניסים בברכת המזון אינו חוזר כמבואר בשו"ע. באיזה אופן אדם כן צריך לחזור ולברך ברכת המזוןחנו משום שלא הזכיר על הניסים.
תשובה: ידוע ההלכה שמי שהפסיק באמצע ברכת המזון ושהה כדי לגמור את כולה באופן שלא היה יכול להמשיך, כגון שנצרך לנקביו או שהמקום לא היה נקי, חוזר לראש, לדעת הרמ"א סי' ס"ה, אך כאשר לא שהה בכדי לגמור את כולה, אינו חוזר. עתה יש לדון: אדם ששהה באמצע ברכת המזון בחנוכה כדי לגמור כל ברכת המזון בלי על הנסים, לדוגמא: משך זמן של ברכת המזון הוא אצלו ארבע דקות, וכשיש על הנסים זה חמש דקות, והוא שהה ארבע וחצי דקות – האם יחזור לראש או לא?
אמר מו"ר הגר"א גנחובסקי זצוק"ל שהדבר תלוי, שאם אמר על הנסים הרי משך זמן ברכתו חמש דקות ואינו חוזר, אכן, אם שכח לומר על הניסים, ואח"כ בברכת "רחם" שהה ארבע וחצי דקות, הרי שהה יותר מכדי לגמור את ברכתו.
נמצא שעל ידי ששכח על הנסים מחויב לחזור לראש. וע"י משנ"ב (סי' קפ"ג ס"ק כ"ה) שמסיק בשהה בברכת המזון שיחזור רק לאותה ברכה ולא לתחילת ברכת המזון.