דרשו

חסידים ואנשי מעשה // משה הרמן // צילום: דביר שדה

הופך כל גרעין חיטה למצה

הרב שייע בק בעל טחנת הקמח הותיקה בירושלים
כמה שנים טחנת הקמח שלכם קיימת?

הטחנה נפתחה בשנת תרפ"ד על ידי הסבא של אשתי ר' מרדכי גליקסון. הוא הביא את מכונת הטחינה מגרמניה או מאוסטריה. היתה זו מכונה ידנית שנבנתה במיוחד לענין זה.

ומה היה עד אז בירושלים?

זאת היתה הטחנה הראשונה בירושלים, עד אז היו אנשים שהיו להם מטחנות ידניות בבית, כמה שכנים באו הצטרפו ואמרו נביא את זה לטחנה היותר גדולה הידנית ומי שרצה לקחת קמח הגיע לקחת קמח.

איך הטחנה התפתחה לאחר מכן?

לאט לאט הטחנה התפתחה וגדלה, אך לאחר 5 שנים הוא נפטר, ואלמנתו – הסבתא של אשתי היא ניהלה את הטחנה 40 שנה, עד לפני 50 שנה, וקראו לזה 'המטחנה של האלמנה' כי היא הייתה אלמנה הרבה שנים.

טחנו פה האדמו"ר מגור – ה"אמרי אמת" זצ"ל, והאדמו"ר מתולדות אהרון – ר' אהרן ראטה. ובהמשך הגיעו לכאן גם האדמו"ר מזוועהיל ועוד הרבה רבנים

יש לך סיפור מענין לספר לנו על הטחנה

ישנו סיפור מעניין שסיפרה לי חמותי על האדמו"ר מתולדות אהרן, היא היתה אז ילדה קטנה ונכחה במעשה. הוא הגיע לכאן לטחון בו' ניסן, טחן והתאמץ מאוד והזיע מאד וכשיצא קיבל דלקת ונפטר, הוא נפטר תוך כדי עבודה. היארצייט שלו בו' ניסן.

תמיד הטחנה היתה במקום זה?

כאן הטחנה כבר 50 שנה.

זה היה בדריי ציילן בדירה של הסבתא, ובנה, ר' הרשל גליקסון עזר לה. כך זה היה במשך 40 שנה בדירה שלה למטה ליד מנחם פישר, לאחר מכן עברה הטחנה לכאן, אני נמצא פה כבר בערך 20 שנה, אני החתן של הבת שלה ומנהל את הטחנה, וברוך השם הכל פה כשר ומשתדלים שיהיה בתכלית הכשרות.

הטחנה נפתחה בשנת תרפ"ד על ידי הסבא של אשתי ר' מרדכי גליקסון. הוא הביא את מכונת הטחינה מגרמניה או מאוסטריה. היתה זו מכונה ידנית שנבנתה במיוחד לענין זה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

דילוג לתוכן