ההיתר של 'תוספת אוהל עראי' על אוהל שיש בו טפח

הדף היומי בהלכה ל' סיון- סימן שט"ו סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



באיזה אופן מותר לעשות אוהל בשבת?

מדוע אסור לעשות אוהל בשבת? | ומה הדין באופן שרוצה לפרוס מחצלת מגולגלת?

שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ו סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אסור לעשות אוהל בשבת ואפילו אוהל עראי, גזירה שמא יעשה אוהל קבע ויתחייב על איסור בונה מדאורייתא, ודווקא עשיית גג, אבל עשיית מחיצות, מותרות, אא"כ מדובר במחיצה המתרת שאז גם היא אסורה.

כל האיסור של עשיית אוהל זה רק כאשר עושה את האוהל לכתחילה, אבל אוהל שכבר קיים מער"ש, מותר להוסיף ולהמשיך אותו בשבת עצמה, כגון, עצים שהיו תוקעים את שני ראשי העצים בשני צידי הספינה לרחבה, וכך היו תוקעים הרבה עצים למשך כל אורך הספינה, ועל גביהם היו פורסים מחצלת, וכך גם היו עושים בעריסה של תינוק ועליהם היו פורסים סדין, והדין בזה הוא, שאם יש בעובי של החשוקים טפח, ואפילו בעובי של עץ אחד מהחשוקים, זה נחשב שהאוהל כבר קיים, וא"כ מותר להמשיך אותו בשבת, ואפילו אם אין ברוחבם של אחד מהחשוקים טפח אבל המרחק בין החשוקים הוא פחות מג' טפחים, אז החשוקים מצטרפים אחד לשני, ונחשב הדבר כמו שיש כאן אוהל ברוחב טפח, ומותר בשבת לפרוס עליהם מחצלת, וכן מחצלת מגולגלת, אם חלק ממנה נפרס כבר מער"ש בשיעור של טפח, מותר להמשיך ולפרוס את המחצלת כולה בשבת עצמה, אבל העיגול של המחצלת לא מצטרף לטפח, וצריך שיהיה טפח חוץ מהגלגל עצמו של המחצלת, ומביא המ"ב, שאסור לקחת את כל הכריכה כולה, ולהניח אותה ע"ג דבר שישמש כאוהל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים