כל התנאים שצריך כדי שיצטרפו עשרה אנשים למנין אחד

י"ז תשרי- סימן נ''ה סעיף י"ג- סעיף י"ז
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אדם המתפלל בעזרת נשים מצטרף למניין שבבית הכנסת ?

באיזה אופן ניתן לצרף מניין הנמצא בשני חדרים? ומה דינו של אדם העומד על פתח הדלת?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ה סעיפים י"ג – ט"ז]  

צירוף מניין אנשים הנמצאים בשני חדרים

כתוב בשולחן ערוך, שבכדי שעשרה יצטרפו למניין, כולם צריכים להיות בחדר אחד, וכאשר הם בחדר אחד, אף על פי שאינם רואים אחד את השני, מצטרפים למניין, אבל כאשר מקצתם בחדר זה ומקצתם בחדר אחר, אף על פי שיש פתח שפתוח בין שני החדרים, אינם מצטרפים למניין, משום שהפתח נחשב כצורת הפתח, וממילא הוא מבדיל בין שני החדרים, אבל אם יש בו פירצה, הפירצה מצרפת את שני החדרים לחדר אחד גדול, ואדם שעומד על הפתח, הדין הוא, שמהיכן שסוגרים את הדלת ולחוץ, זה מוגדר כבחוץ.

מניין אנשים בחדר אחד ומפסיק ווילון ביניהם

כאשר יש חדר אחד שיש בו וילון שמפסיק בין האנשים, מבאר המשנה ברורה, שהדבר תלוי לצורך מה פרסו את הווילון, אם פרסו אותו לצניעות, הדין הוא, שהווילון לא הופך את שני החלקים לשני חדרים שונים, אבל אם פרסו אותו כדי שישמש כמחיצה, כגון לדברים כאלו שהם צריכים מחיצה, הווילון מפריד בין שני החלקים, וזה נחשב כשני חדרים, ובני אדם הנמצאים בשני חלקי החדר, אינם מצטרפים לעשרה.

צירוף אדם המתפלל בעזרת נשים למניין שבבית הכנסת

ישנו אופן, שאף על פי שמקצתם בחדר זה ומקצתם בחדר אחר, בכל זאת מצטרפים לעשרה, וזה באופן שהם רואים אלו את אלו, ומבואר בשולחן ערוך, שאדם שנמצא בעזרת נשים, או שהוא נמצא אחורי בית הכנסת, ויש פתח שדרכו הוא רואה את בית הכנסת, אם הוא מביט בחלון ומראה להם את פניו ומסתכל במה שקורה למטה, הדין הוא כמו בזימון בברכת המזון, שמכיוון שרואים אלו את אלו הם מצטרפים למניין, אף על פי שהם לא בחדר אחד, וכתב הרמ"א, שאדם שעומד בגג או בעלייה, הדין הוא, שאינו מצטרף עם המניין שנמצא מתחתיו, ואומר המשנה ברורה, שלמעשה אין כאן חידוש ברמ"א, משום שאותו דין יהיה גם באדם שנמצא במקום שהוא שווה לבית הכנסת, אלא שהוא לא רואה את העשרה או התשעה שנמצאים בבית הכנסת, שגם בזה הדין הוא, שהוא לא מצטרף איתם, כיוון שלא רואים אלו את אלו, ומביא המשנה ברורה דעה החולקת על השולחן ערוך וסוברת, שלא מועיל מה שרואים אלו את אלו, ולכן אומר השולחן ערוך, מי שיכול בקלות לרדת מהעזרת נשים ולהיכנס לבית הכנסת, הדבר עדיף, שבזה הוא יוצא ידי כל הדעות.

שליח ציבור העומד בין שני חדרים

יש אופן נוסף, שאף על פי שהם בשני חדרים שונים, בכל זאת מצטרפים לעשרה, והוא, כאשר יש שני חדרים, והשליח ציבור עומד באמצע בין שני החדרים, באופן שהשליח ציבור מחובר לשני החדרים, הדין הוא, שהם מתחברים להיות כאחד, מכיוון שהציבור שנמצא בחדר הזה ובחדר הזה, שניהם נותנים דעתם על השליח ציבור, והשליח ציבור מחבר אותם להיות אחד.

מניין הנמצאים בחצר גדולה וקטנה

חצר קטנה שנפרצה לחצר גדולה, ובחצר הקטנה לא נשארו שום מחיצות, ואילו בחצר הגדולה, יש שיריים של המחיצות מהצדדים שהם עודפים על החצר הקטנה, מבואר בשולחן ערוך, שאם יש תשעה בגדולה ואחד בקטנה, הם מצטרפים, מכיוון שבחצר הקטנה אין מחיצות, והרוב נמצאים בחצר הגדולה, ולכן, החצר הקטנה נגררת אחר החצר הגדולה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן