האם מי שבגדיו מלוכלכים יכול לשמש כשליח ציבור?

ח' תשרי תשפ"ג- סימן נ''ג- סעיף כ"ה
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן שוחט אינו יכול לשמש כשליח ציבור ?

האם שליח ציבור שהזקין יכול למנות את בנו תחתיו? וכיצד מסלקים שליח ציבור שיש עליו רינונים שהוא בעל עבירה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ג סעיף כ"ה]  

שליח ציבור בעל עבירה

כתוב בשולחן ערוך, ששליח ציבור שהתמנה לתפקידו, אפילו אם מרננים אליו שהוא בעל עבירה, אי אפשר להוריד אותו מהתפקיד אלא אם כן באים עדים, ומוסיף המשנה ברורה, שלכתחילה לא ימנו אותו במצב כזה, ואם מינו אותו, יושיבו על כך בית דין שיחקור ויברר את העניין.

שליח ציבור שבגדיו מלוכלכים

שליח ציבור המשמש גם כשוחט ובודק, ומטבע הדברים, הבגדים שלו מלוכלכים, ואינו יכול לשמש כך כשליח ציבור, הדין הוא, שהוא צריך להחליף את הבגדים שלו כדי לשמש כשליח ציבור, ואם הוא מסרב, מורידים אותו מתפקידו כשליח ציבור.

שליח ציבור ששר שירי גויים

שליח ציבור ששר שירים של עבודת כוכבים, הדין הוא, שאינו יכול לשמש כשליח ציבור, משום שגנאי הוא הדבר, ואומר המשנה ברורה, שגם אדם שפונה לערכאות של גויים במקום ללכת לדין תורה, הוא פסול מלשמש כשליח ציבור בימים נוראים.

שליח ציבור שהזקין

שליח ציבור שהזקין, וכעת קשה לו להמשיך בתפקידו והוא צריך עזרה, יכול להביא מישהו אחר שיעזור לו, כגון את בנו, או אדם אחר, ויותר מזה, שליח ציבור שהפסיק את העבודה שלו כיוון שהוא נחלש או נפטר, וצריך למנות שליח ציבור חדש, אם בנו ראוי לכך, אף על פי שאין קולו ערב כשל אביו, בנו קודם, והוא הדין לשאר המינויים, אבל לעניין חכם ותופס ישיבה, יש נידון במשנה ברורה, האם גם בזה הבן קודם לשאר בני אדם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן