הדף היומי מסכת בבא קמא דף נו

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

הדף היומי מסכת בבא קמא דף נו - דרשו מגיש: שיעורי הדף היומי בגמרא בצורה פשוטה ובהירה מפי הרב אליהו אורנשטיין שליט''א



למסקנא, מה למדנו היום בדף היומי? | מסכת בבא קמא דף נו

עמוד א

א. הפורץ גדר בפני בהמת חבירו, אם היה הכותל בריא חייב לשלם על הכותל, ואם היה רעוע פטור בדיני אדם, שהרי עומד  ליסתר ולא הפסידו, וחייב בדיני שמים.

ב. הכופף את קמתו של חבירו בפני הדליקה, אם משכפפה הגיע בה הדליקה ברוח מצויה, חייב בדיני אדם. ואם הגיע ברוח שאינה מצויה, פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמים. וכן אם כיסה את הקמה בסדינים כשראה דליקה אצלה, ועשאה טמון כדי שיפטר המבעיר משום טמון, פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמים.

ג. השוכר עדי שקר להוציא ממון מחבירו לעצמו, חייב להחזיר הממון שהוציא. ואם שכרם להוציא מנה מראובן לשמעון, פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמים.

ד. היודע עדות לחבירו ואינו מעיד לו, פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמים. אם שנים הם חייבים מן התורה, שנאמר 'אם לא יגיד ונשא עוונו'. וגם אם אחד הוא חייב, שאם היה מעיד היה מתחייב שבועה, ושמא היה משלם כדי שלא לישבע לשקר.

ה. העושה מלאכה במי חטאת ובפרת חטאת, והנותן סם המות בפני בהמת חבירו, והשולח את הבערה ביד חרש שוטה וקטן, והמבעית את חבירו ולא עשה מעשה בגופו, ומי שנשברה כדו ברשות הרבים ולא סלקה ונפלה גמלו ולא העמידה (לשיטת חכמים), פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמים.

ו. הנועל בפני הבהמה בכותל בריא, ונפרצה בלילה או שפרצוה לסטים, או שחתרה ויצאה והזיקה, פטור. ואם היה הכותל רעוע, אם נפל מאליו חייב. ואם חתרה, תחילתו בפשיעה וסופו באונס הוא, שי"א שהוא חייב וי"א שהוא פטור. ואם הניחה בחמה, אפילו אם היה הכותל בריא וסתרה את הכותל, או שחתרה, חייב, ואינו נחשב 'סופו באונס', כי כל תחבולה שיש ביכלתה לעשות תעשה כדי ליפטר מצערה.

עמוד ב

א. הוציאוה לסטים והזיקה, לסטים חייבין. י"א שגם אם לא הוציאוה בידים, אלא שעמדו בפניה לכל צד שלא תלך אנה ואנה אלא לקמה לאכול. וי"א שאינו חייב אלא אם משכוה, או שהכישוה במקל שהיא כמשיכה.

ב. וכן המעמיד בהמת חברו על קמת חבירו, חייב. י"א שאפילו אם עמד בפניה שלא תלך אלא לקמה, וי"א שאינו חייב אלא אם משכה או שהכישה במקל.

ג. מסר את הבהמה לחרש שוטה וקטן ויצאה והזיקה, חייב. מסרה לרועה, נכנס הרועה תחתיו. ואם מסרה הרועה לשומר אחר, י"א שהרועה פטור והשני חייב, וי"א שהרועה חייב. ואם מסרה לתלמידו, לדברי הכל הרועה פטור, שדרכו למסור אותה לתלמידו.

סיכומי הדינים העולים ממסקנת הגמרא באדיבות מערכת ה'דף היומי למסקנא' | מאת הרב אלימלך בריזל שליט''א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים