הדברים שאסור לעשות לפני תפילת מנחה

הדף היומי בהלכה כ"א בסיון סימן רל"ב אמצע סעיף ב' 'ואם התחיל' עד אמצע הסעיף 'וי"א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רל"ב סעיף ב'

- דברים האסורים לעשות בשעת המנחה -

דברים האסורים קודם מנחה | דברים אלו, האם נאסרו כבר ממנחה גדולה? | האם סעודה קטנה מותרת קודם מנחה? | מה הדין כאשר התחיל סעודה באיסור? | האם סעודת שבת ויו"ט אסורה קודם מנחה? | הדברים האסורים המבוארים בשו"ע, מאיזה שלב נאסרו?

מבואר במסכת שבת, שאסור לפני תפילת המנחה להסתפר, ולהיכנס למרחץ אפילו להזיע בלבד, או לבורסקי, או לדין תורה, או לאכול סעודה, וזמן מנחה קטנה זה מתשע שעות וחצי מתחילת היום, וזמן מנחה גדולה היא משש שעות וחצי מתחילת היום, והמסקנה היא, שכבר סמוך לזמן מנחה גדולה אסור לעשות דברים אלו.

נחלקו השו"ע והרמ"א האם לסעוד קודם המנחה, מדובר בסעודה גדולה או אפילו בסעודה קטנה, השו"ע אומר שאפילו סעודה קטנה שאדם רגיל בה בביתו במשך היום, אסורה סמוך למנחה גדולה, והרמ"א סובר שמדובר רק בסעודה גדולה כגון סעודת ברית, ולא סעודה הרגיל בה במשך היום, וכן סעודת שבת ויו"ט לא נחשבים סעודה לענין זה.

כל האיסור הוא רק להתחיל, אבל אם כבר התחיל ואפילו התחיל באיסור, א"צ להפסיק באמצע אם יש שהות במשך היום, כלומר, אם יודע שסעודה זו אמורה להימשך עד הלילה צריך להפסיק ולהתפלל מנחה, אבל אם אין הסעודה אמורה להמשך עד הלילה, הדין הוא, שאם היא אמורה להפסיק בשעה שעדיין יוכל להתפלל מנחה, א"צ להפסיק.

תחילת תספורת היא משיניח סודר של ספרים על ברכיו, תחילת מרחץ הוא משיפשוט לבושו העליון, תחילת בורסקי הוא משיקשור בגד בין כתפיו כדרך הבורסקים, ותחילת דין, אם היו עסוקים בו, משיתחילו בעלי דינים לטעון, ואם לא היו עסוקים בו, משיתעטפו הדיינים, המ"ב אומר, שפעם דיינים היו רגילים לעטוף את עצמם משום כבוד השכינה, ואם לא היו עטופים, משישבו לדון נקרא התחלת דין לענין שא"צ להפסיק למנחה אם הדיון יפסק באופן שיהיה להם עדיין זמן להתפלל, והתחלת אכילה משיטול ידיו, ומי שרגיל להתיר חגורתו קודם הסעודה, התרת החגורה נחשבת לתחילת הסעודה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים