שאלה: מעשה שהיה בישיבה חשובה, שראש הישיבה תכנן לומר "שיעור כללי" בליל שבועות שחל ביום ראשון, ולצורך זה הדפיסו מערב שבת מראי מקומות לשיעור. בשבת החליט ראש הישיבה לדבר על נושא אחר והודיע על כך לאחד הבחורים, אותו בחור אמר לגוי של הישיבה והוא מיהר להדפיס במחשב שלו את המראי מקומות החדשים בדברי הרשב"א והקצות החושן ושאר מפרשים, ותלה זאת בשבת קודש בפתח הישיבה.
ונשאלת השאלה, האם מותר להשתמש ולעיין במראי מקומות אלו שנעשו לצורך ישראל בשבת קודש? ואולי יש לומר שמצוות לאו ליהנות ניתנו?
תשובה: התשובה פני אריה (סי' מז) התיר ללמוד לאור נר שהדליק גוי עבור ישראל מטעם שמצוות לאו ליהנות ניתנו, והאריך בדברי הט"ז שסובר שלימוד תורה ניתן ליהנות ופקודי ה' ישרים משמחי לב, והביא שרבים מהפוסקים חולקים ע"ז, והביא משו"ע סי' תקפ"ו ותרנ"ה שבדברי מצווה לא גזרו שמא יאמר לגוי לעשות, ולכן אם הגוי עשה מעצמו מותר ליהנות. והחיי אדם (כלל ס"ב ס"ו) חולק ע"ז ואוסר ללמוד מנר שהדליק גוי מעצמו, שכיון שכשקורא הרי גופו נהנה ול"ש בזה לאו ליהנות ניתנו. והאמרי בינה (שבת סי' י"ב) כתב דאף להפני אריה אין היתר רק כשעשה גוי מעצמו אבל אם ציווה לו יש לאסור.
לכן בנידון המראי מקומות שהדפיס הגוי, אף שאין בזה הנאת הגוף כמו אור הנר, כיון שציווה את הגוי אסור ליהנות מזה, ולא יוסיפו לעשות כדבר הזה עוד.