הברכה שחשוב לברך כדי שלא יראה ככופר

כ"ט חשון- סימן ס"ט סעיף א'- אמצע הסעיף "אפילו מי ששמע"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע בימינו נוהגים לומר 'ברכו' גם בסוף התפילה ?

מה זה 'פורס על שמע'?ובאיזה אופן אומרים קדושה עבור אדם אחד בלבד?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ס"ט סעיף א']  

ציבור מתפללים שלא שמעו ברכו וקדיש

סימן זה עוסק בעניין 'פורס על שמע', דהיינו, בני אדם שהתפללו, ומחמת סיבה מסוימת הם לא שמעו ברכו וקדיש, יעמוד אחד מהם ויאמר 'ברכו את ה' המבורך', והם יענו 'ברוך ה' המבורך לעולם ועד', ואחר כך יאמר ברכת 'יוצר אור', ומוציא אותם ידי חובה, משום שאם הם לא יאמרו ברכת יוצר אור, יש כאן גנאי שהוא אומר להם ברכו את ה' המבורך, והם לא עונים שום דבר, הרי עיקר ברכו את ה' המבורך, נתקן בשביל ברכת יוצר אור, דהיינו, החזן אומר תברכו את ה' בברכת יוצר אור, ולכן החזן צריך לומר ברכת יוצר אור, ובזה הוא מוציא אותם ידי חובה מדין שומע כעונה, ובכל זאת מבואר כאן, שבזמננו לא נהגו את הדין של פורס על שמע מחמת שני טעמים, הטעם הראשון מבואר ברמ"א, משום שעצם זה שהם עונים אחריו ברוך ה' המבורך לעולם ועד, זה כבר מספיק, ולא צריך להמשיך הלאה לברכת יוצר אור, סיבה שנייה, משום שבסוף תפילת שחרית ותפילת ערבית, אומרים שוב ברכו את ה' המבורך, וזה ניתקן לצורך אלו שלא שמעו ברכו בתחילת התפילה, שיהיה להם ברכו בסוף התפילה, ולכן, כל הדין הזה של פורס על שמע לא נוהג היום, משום שאומרים ברכו אחרי התפילה, ובעניין זה כתוב במשנה ברורה, שבאופן עקרוני, הברכו הזה ניתקן בשביל אותם של שמעו ברכו באמצע התפילה, אבל היום כבר נהגו לומר ברכו בסוף התפילה גם אם כל הציבור כולו היה נוכח בתחילת התפילה וכבר שמעו ברכו, עוד כתוב במשנה ברורה, שבאופן כזה שאדם כבר שמע ברכו, בכל זאת, אם יש עשרה שכבר התפללו, הוא יכול לומר בפניהם פעם נוספת ברכו את ה' המבורך, ולהתחיל ברכת יוצר אור, או לחילופין, אם הוא לא שמע בכלל ברכו, אף על פי שכרגע הוא לא אוחז לפני ברכת יוצר אור, הוא יכול לומר ברכו והם יענו לו, ואם יש תרתי לגריעותא, שכבר שמע ברכו, וגם אינו אוחז לפני ברכת יוצר אור, לא יאמר ברכו.

אמירת קדושה לצורך אדם שלא התפלל

לאחר שסיימו ברכת יוצר אור, צריך לומר גם קדושה, ולכן, אחד מהם עובר לפני התיבה ואומר קדושה, וצריך שיהיו עשרה, ויש לחזר אחרי ששה שלא שמעו דהיינו, רוב עשרה, ואם כולם התפללו, לא אומרים ברכת אבות בשביל קדושה, אבל אם יש אחד שלא התפלל, אז בשבילו גם מי שכבר התפלל, יכול להתחיל שמונה עשרה, ויאמר אבות וגבורות וקדושה, בשביל אותו אחד שלא שמע ולא התפלל עדיין, ובשביל להוציא את כולם ידי חובת קדושה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן