האם צריך ליטול ידיים אם טובלים עוגיות בקפה?

כ"ז אב- סימן קנ"ח אמצע סעיף ד' 'חלב'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם צריך ליטול ידיים אם טובלים עוגיות בקפה?
האם נוטלים ידיים על אכילת בשר רטוב?
ומה הדין בפירות כבושים ומבושלים?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קנ"ח סעיף ה'

– דיני נטילת ידים לסעודה –

נטילת ידים על פירות יבשים | נטילת ידים על פירות רטובים | רצה ליטול ידיו מפני הלכלוך קודם אכילת פירות יבשים | רוצה ליטול מפני כבוד הברכה | נטילת ידים על בשר רטוב | נטילת ידים על תבשיל לח | נטילת ידים על פירות כבושים ומבושלים | מה הדין כשטובל ביסקוויט בתוך יי"ש או בתוך מים? 

חז"ל תיקנו שאדם צריך ליטול את ידיו לפני שאוכל פת, והטעם מבואר לעיל, גזירה משום סרך תרומה, כיוון שידים עסקניות הם, גזרו על הידים טומאה לגבי תרומה, שקודם שהכהנים הולכים לאכול תרומה, צריכים מדרבנן ליטול את ידיהם, חז"ל הרחיבו גזירה זו ואמרו, שגם ישראלים צריכים ליטול ידיהם קודם אכילת פת, ולא רק בזמן שנוהגים תרומות ומעשרות ודיני טומאה וטהרה, אלא גם בזמננו, כי במהרה אנו מקוים ומצפים שיבנה בהמ"ק, ויחזרו דיני טומאה וטהרה ותרומות ומעשרות, וכדי שיהיו רגילים בעבודה גזרו חז"ל גם בזמן הזה, ודווקא על אכילת פת, ולא על אכילת פירות, וההבדל הוא, מבאר המ"ב לעיל, שרוב אכילת תרומה היא מפת, שהוא עיקר חיותו של האדם, ודווקא בפת כביצה, כי פחות מכביצה ראינו לעיל בסעיף ב', שיש מקום לדון שאולי לא חייבים על זה בנט"י, שהרי זה לא מקבל טומאה, אבל בכ"ז הדין הוא, שיטול את ידיו ללא ברכה, כי זה סעודת פת ולא פלוג רבנן, וגם על פחות מכזית יש צד במ"ב שצריך ליטול את ידיו, אא"כ אוכלה כדי למתק את המאכל, שאז הפת טפל לאכילתו וא"צ לברך המוציא, ובכה"ג מסתפק המ"ב האם צריך ליטול ידיו, ואומר המ"ב שיטול את ידיו, אבל אם זה פחות מכזית, וגם זה למתק א"צ ליטול ידיו.
כל זה הוא רק על פירות יבשים, אבל פירות רטובים זה חמור יותר, כי המשקה שעל גביהם מקבל טומאה, ומטמא את המאכל וצריך ליטול ידיו, ונחלקו השיטות, האם גם בזמן הזה צריך ליטול ידים על פירות רטובים, יש מי שאומר, שרק בזמן שנהגו דיני טומאה וטהרה ולא בזמן הזה, ויש מי שאומר שגם בזמן הזה, ולהלכה נוטל ידיו בלא ברכה, ורק כשרטובים בז' משקים שהם י"ד שח"ט ד"ם.
אדם שמחליט להחמיר על עצמו ליטול ידיו גם על אכילת פירות יבשים, מבואר שהרי הוא מגסי הרוח, בכ"ז מביא הרמ"א שבאופן שהיו ידיו מלוכלכות, ורוצה לאכול פירות וצריך לברך עליהם, בכה"ג מותר ליטול ידיו לצורך הברכה, וגם אם לא יודע בוודאות שידיו מלוכלכות, אלא רוצה ליטול ידיו מפני כבוד הברכה מותר, ומבאר המ"ב, שכוונת הרמ"א לומר אם ידיו מלוכלכות היא, שאפילו אם ידיו מלוכלכות, לא יטול ידיו אלא ירחץ ידיו שיראה כרחיצה ולא נטילה.

פירות רטובים נוטל עליהם ידיו, וכן בשר רטוב, ורק כשרטוב עם משקה, ולא כשרטוב מהמיץ שלו, ותבשיל לח מבואר במ"ב, שכיון שאוכלים אותו ע"י כף לא יטול ידיו, וגם אם אוכלו בידיו, כיון שזה לא מצוי, לא יטול ידיו.

פירות כבושים ומבושלים, יש דעות בין האחרונים אם צריך נט"י או לא, ולכן אם אוכלם עם כף לא יטול ידיו.

אדם שטובל ביסקוויט או עוגה בתוך יי"ש, א"צ ליטול ידיו כיון שיי"ש אינו מז' משקים, אבל אם טבל במים מרובים יטול ידיו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן