האם נשים חייבות בתפילה

כ"ח שבט- סימן ק"ו סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם נשים חייבות בתפילה ?

מדוע מותר לקטנים לאכול לפני התפילה? ומה היא ההגדרה של 'תורתו אומנותו' בכדי לפטור אדם מתפילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ק"ו סעיפים ב' – ג']  

חיוב נשים בתפילה

נחלקו הרמב"ם והרמב"ן מחלוקת יסודית בעניין התפילה, דעת הרמב"ם, שתפילה עיקרה מדאורייתא, שנאמר, 'ולעבדו בכל לבבכם', איזו היא עבודה שבלב, זו היא תפילה, וסובר הרמב"ם, שתפילה מדאורייתא, אין לה לא נוסח מסוים ולא זמן מסוים, ובכל נוסח שאדם מתפלל ומבקש מהקב"ה איזו בקשה, וכן בכל זמן שהוא מבקש את אותה בקשה, בבוקר, בצהרים, בערב, ובלילה, יצא ידי חובת תפילה, ושיטת הרמב"ם, שתפילת שמונה עשרה, אין לה משמעות מדאורייתא, ולפי זה, נהגו רוב הנשים שלא להתפלל כלל תפילת שמונה עשרה, לא בשחרית, לא במעריב, ולא במנחה, מכיוון שעיקר מצות תפילה מקיימים בכל נוסח שהוא, ממילא עצם זה שהנשים אומרות בבוקר איזה שהיא בקשה, כבר קיימו בזה מצות תפילה, ועל פי שיטת הרמב"ם, נהגו רוב הנשים שאינן מתפללות כלל תפילת שמונה עשרה, שהרי מדאורייתא יוצאים בכל תפילה שהיא ובכל זמן שהוא, אז בבוקר מיד כשהן קמות הם אומרות איזו בקשה או תפילה, ויוצאות בזה ידי חובת תפילה, ואפשר שגם חז"ל לא חייבו אותן ביותר מכך, אבל הרמב"ן חולק וסובר, שעיקרה של תפילה היא תקנה של אנשי כנסת הגדולה, ותיקנו גם את זמן התפילה, ואף על פי שבאופן עקרוני נשים היו פטורות מכך, משום שנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא גם במצוות דרבנן, בכל זאת כיוון שתפילה היא בקשת רחמים, לכן חייבו גם את הנשים בתפילה, וכך דעת רוב הפוסקים, ולפי זה יוצא שנשים חייבות להתפלל שמונה עשרה שחרית ומנחה, אבל לא מעריב, משום שהיא תפילת רשות, ומוסיף המשנה ברורה עוד, שנכון גם כן שנשים יקבלו על עצמן עול מלכות שמים באמירת שמע ישראל, ויאמרו גם 'אמת ויציב' כדי להסמיך גאולה לתפילה, ונכון לחייב קטנים בתפילה, אבל אומר המשנה ברורה, שלפני התפילה הם יכולים לאכול, ויתכן שהביאור בזה הוא, כיוון שהם לא הגיעו לגיל חינוך להתענות לפני התפילה.

חיוב בקריאת שמע ותפילה למי שתורתו אומנותו

מי שתורתו אומנותו כגון רבי שמעון בר יוחאי וחבריו, הדין הוא שהם פטורים מתפילה וחייבים בקריאת שמע, אבל אנחנו מפסיקים באמצע לימוד תורה בין לקריאת שמע ובין לתפילה, וההגדרה של רשב"י וחבריו היא שהם היו לומדים כל הזמן ולא מתבטלים רגע אחד מלימוד תורה, ואדם שמלמד תורה לאחרים, פטור מתפילה אבל קורא פסוק ראשון של קריאת שמע.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

2 תגובות

  1. יום טוב פרידמן הגב

    שלום רב

    בראשית אודה לכם על כל השיעורים הנפלאים בהלכה ובדף היומי.
    אני לומד באופן קבוע הלכות במשנה ברורה חלק א', ועד תחילת השבוע כשפתחתי את השיעורים היה כתוב מתחת לכל שיעור על איזה סימן הוא, ולפתע לפני כמה ימים נמחק הכיתוב על איזה סימן וסעיף השיעור, כך שאני צריך לחפש את הסימן.
    אבקשכם להחזיר את הסימן והסעיף בכיותוב מתחת.

    תודה רבה

    • צוות אתר 'דרשו' הגב

      תודה על שהסבת את ליבנו לכך,
      הבעיה טופלה וככל הנראה תוקנה.
      תודה,
      צוות האתר

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן