יום ראשון כ"ז בסיון תשע"ט
האם ניתן לשכור את רק חלקם של הגויים ברחובות העיר כדי להתיר את הטלטול בה?
כפי שלמדנו, חצר או 'מבוי' שדרים בהם יהודים וגוי, גזרו חכמינו ז"ל שלא יחול בהם 'עירוב החצרות' ו'שיתוף המבואות', אלא אם הדיירים היהודים ישכרו מהגוי את רשותו. וחצר או מבוי שדרים בהם גויים רבים, צריך לשכור מכל אחד ואחד את רשותו.
ובעיר המוקפת חומה נחשבים כל המבואות כאחד, וכדי להתיר אפילו מבוי אחד ממנה, צריך לשכור את רשויותיהם של הגויים שבעיר; אלא אם כן המבואות מופרדים זה מזה על ידי 'צורת הפתח', וכיוצא בה.
ואם שוכרים מהגויים רק את חלקם ברחובות העיר, ולא את בתיהם וחצרותיהם – מותר לטלטל חפצים מבתי ישראל אל הרחובות, ולהיפך; אבל אסור לטלטל מבתי הגויים אל הרחובות, ולהיפך, או מבתי היהודים לחצרות הגויים ולבתיהם.
[שו"ע שצא, א, ומשנ"ב י ו־יג; ביאורים ומוספים דרשו, 7]
מדוע ניתן לשכור את רחובות העיר מידי העירייה?
בהמשך לאמוּר: בשכונות שבהן הבתים שייכים למדינה, לא ניתן לשכור את רשויותיהם של הגויים מידי ראשי המדינה ופקידיהם, כיון שאין להם רשות להשתמש בבתים. ואם בשעת חירום יש להם רשות להשתמש בבתים – ניתן לשוכרם מהם; אך יש אומרים שאין זה אלא בשעת חירום, או כשיש בכוח ראשי המדינה ליצור מצב חירום על דעת עצמם, (מציאות נדירה בזמננו).
אולם, באופנים מסוימים, ניתן לשכור את חלקם של הגויים ברחובות העיר (בלבד) מידי העירייה, כיון שבידהּ להחליף את הדרכים ולסלול דרכים חלופיות, וממילא נחשב הדבר שהן שייכות להּ. ואין צורך לשכור את הרחובות דווקא מידי ראש העיר, וכדומה, אלא ניתן לשוכרם גם מידי פקידים בדרג נמוך יותר.
[שו"ע שצא, א, ומשנ"ב יא, יב, יד, טז ו־יח, וביה"ל ד"ה במה, וד"ה שלא]
האם ניתן לשכור את רשויות הגויים שבעיר מחברת החשמל?
בהמשך לאמוּר: בזמננו, במדינות המתוקנות, אין כמעט מציאות שלזרועות השלטון, כולל המשטרה והצבא, יש רשות להיכנס לרשויות פרטיות ולהשתמש בהן, ואפילו בשעת חירום.
ולכן, מעיקר הדין לא ניתן לשכור את רשויות הגויים מאנשי השלטון; וכל שכן מאנשי השלטון בארץ ישראל בזמננו, אשר יש אומרים שדינו כ'מוכס העומד מאליו' (= גובה מיסים העומד מעצמו כגזלן, ולא מכוח המלך), אשר לא נאמר ביחס אליו הכלל "דינא דמלכותא דינא".
ויש שהקלו בכך בשעת הדחק, הן בחוץ לארץ והן בארץ ישראל. ויש אומרים שניתן לשכור את רשויות הגויים מחברות המים והחשמל, כיון שיש להן זכות שימוש בבתים להתקין בהם את המונים, ולהשתמש בהם לצורך זה.
[משנ"ב שצא, יח, וביה"ל ד"ה שהרי; ביאורים ומוספים דרשו, 10]