יום חמישי ט"ז אדר תש"פ
מה דינן של שתי מצות שהונחו בתנור זו על גב זו?
כפי שלמדנו, 'מצה כפולה' שנאפתה בפסח, אסורה באכילה, ואם נאפתה לפני הפסח, מקום הקפל וסביבותיו אסורים באכילה. ושתי מצות שהונחו בתנור זו על גב זו – אף במקרה שרק מקצת שטחה של המצה העליונה מונח על מקצת המצה התחתונה, נחשבות שתיהן כמצה כפולה, אך אם הופרדו בתוך התנור מיד לאחר שהונחו כך, טרם שנאפו, אינן נחשבות כמצה כפולה.
ואם שתי המצות התחברו זו לזו עד שנעשו כמקשה אחת – יש מקום להחשיבן כמצה אחת, עבה מעט, ולא כשתי מצות כפולות; אך למעשה, אין להתיר את אכילתן כי אם במקרה שקיימת סיבה הלכתית נוספת להקל.
[שו"ע תסא, ה, משנ"ב לו-לז, וביה"ל ד"ה זו]
מצה שנגעה במצה כפולה – האם נחשבת אף היא כמצה כפולה?
בשעת אפיית המצות יש להקפיד שלא תגענה זו בזו בתנור בטרם נאפו, מפני שקיים חשש שמקום המגע לא יֵאפה כראוי ויחמיץ. ובדיעבד, אין לאסור מצות שנגעו זו בזו, מפני שהן נאפות כראוי על ידי חום התנור המגיע אליהן מתחתיהן.
ובעת הכנסת המצה לתנור, אף לכתחילה אין צורך להקפיד שלא תגע במצה אחרת, משום שאינה נדבקת כלל למצה האחרת, ומופרדת ממנה לאלתר.
ומצה כשרה שנגעה בתנור במצה כפולה ו'נדבקה' אליה – יש אומרים שאף בפסח עצמו, שהמצה הכפולה כולה אסורה באכילה, המצה הכשרה אסורה רק ב'כדי נטילה'; ויש אומרים שגם המצה הכשרה נחשבת ככפולה.
[שו"ע תסא, ה, ומשנ"ב לח; ביאורים ומוספים דרשו, 80 ו־83]
האם ניתן לרדד מחדש בצק של מצה שכבר רוּדד והוכן להכנסה לתנור?
בצק של מצה שכבר רוּדד והוכן להכנסה לתנור, לכתחילה אין להופכו לגוש בצק ולרדדו שנית, משום שיש לחשוש שהבצק לא יהיה 'מקשה אחת', ויהיו בו סדקים וקפלים שנחשבים כ'מצה כפולה'. אולם, מה שנהגו בשעת הרידוד לקפל את הבצק ולשוב ולרדדו, וחוזר חלילה – אין בכך כל חשש, ועם זאת, יש מגדולי ישראל שהחמירו בדבר לעצמם.
ומצה שנדבקו בה לפני האפייה פירורי בצק היוצאים מגלגל השיניים (= רֶעדְלֶיך, מַקֵּדָה) שמנקבים בו את המצות לפני הכנסתן לתנור – מעיקר הדין אינה נחשבת כמצה כפולה, אך יש מקום להחמיר בדבר.
[ביאורים ומוספים דרשו תסא, 83]