שאלה: למה הגיעה המגפה, מה יהיה, איך נמשיך וכמה זמן נמשיך כך?
תשובה: ״למה״ – גימטריה 75 (על העבר). ״מה יהיה״ – גימטריה 75 (על העתיד). והתשובה לשניהם היא ״בטחון״ – גימטריה 75, כלומר לבטוח ולסמוך על הקב״ה, ברוך ד' יום יום! בפרשת לך לך (בראשית יב, ד) בתחילת הניסיונות של אברהם אבינו כתוב: ״ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן״. לכאורה פסוק זה מיותר, ומדוע התורה כתבה אותו? אלא שבאה לרמז באיזה כוח הצליח אברהם לעבור את כל הניסיונות – ע״י ״שבעים וחמש״, שזהו הגימטריה של ״בטחון״. ובעז״ה בקרוב, במקום ה'קורונה' נזכה ל״קול רנה וישועה באהלי צדיקים״.
שאלה: האם צריך ליטול ידים לאחר בדיקת דם?
תשובה: כתב השו״ע (ס׳ ד׳ סעיף י״ט), המקיז דם צריך ליטול ידים, עי׳ שם, אולם כל זה כשמקיז דם לצרכי רפואה, אבל המוציא דם לשם בדיקת דם אין לנו לחדש דבר מדעתנו, דבכל דברים סגוליים אין לך בו אלא חידושו (הגרש״ז אויערבך זצ״ל ״שולחן שלמה״ רפואה ח״א עמ׳ קי״ב), וכמובן כשמוציא דם לצורך תרומת דם, ובפרט שיש בזה משום ״שומר מצוה לא ידע דבר רע״ (שם), וכל שכן בדם שנטף מפצע, בוודאי אין מקום לנטילת ידיים כלל, ואפילו אם נגע בדם (שם).
שאלה: חולה קורונה יושב בצד אחד של השולחן, וכל יתר הסועדים מצדו האחר של השולחן, האם אפשר לצרפו לברכת זימון?
תשובה: א. כתוב בשו״ע (ס׳ קצ״ז סעיף ג׳) שלושה שאכלו כאחד אם כל אחד מקפיד לא לאכול מן השני, כגון שאחד כהן ואוכל תרומה, וממילא השני לא יכול לאכול ממנו, והשני שהוא ישראל אוכל פת עכו״ם שהכהן מקפיד לא לאכלו, אי אפשר להצטרף ביחד לזימון. ב. אבל אם הישראל אוכל פת רגילה, אפילו שהוא לא יכול לאכול תרומה של כהן, מ״מ כיון שהכהן יכול לאכול ממנו, מצטרף.
ג. ולפ״ז, חולה קורונה אע״פ שאחרים לא יאכלו מהפת שלו, כיון שהוא יכול לאכול מהפת שלהם (ובאמת מקבל מהם את האוכל), יש כאן צירוף לזימון.
ד. המנהג שחולה הקורונה הוא המזמן, כיון שהוא הגורם לכך שיש כאן זימון, וכעין המבואר במשנ״ב (שם ס״ק ט׳) שאם אחד אוכל גבינה ושנים אוכלים בשר מצטרפים, שהרי מי שאוכל גבינה יכול לאכול מלחמם, והמנהג שאוכל הגבינה מברך, כיון שהוא הגורם לזימון.
ה. וכל זה אם כל אחד אוכל מככרו, אבל אם אוכלים כולם ממטבח אחד, בכל אופן מצטרפים (רמ״א שם), ולכן בנד״ד שאוכל בביתו, לכו״ע נחשב לצירוף, וכל אחד יכול לברך.
שאלה: בימים אלו מי שהולך לכותל המערבי בשבת, נבדק ע"י השומר במד חום דיגיטלי כדי לראות שאין לו חום והוא לא נגוע בנגיף הקורונה, וכן בכניסה לבתי חולים. האם יש איסור ללכת למקומות אלו (כשאין פיקוח נפש)? שהרי בגללו נעשתה מלאכה בשבת?
תשובה: אם השומר הוא ישראל בוודאי שאסור, היות שאין פיקוח נפש להתפלל בכותל מערבי או לבקר חולה בבית חולים, ונמצא שהוא גורם ליהודי לחלל שבת (ועי׳ משנ״ב ס׳ שמ״ז ס״ק ז׳, שגם למומר יש איסור לסייע לו לדבר איסור גם באופן שאין בו משום ״לפני עוור״, כגון שבלעדיו היה יכול לעשות את האיסור, ודלא כש״ך יו״ד ס׳ קנ״א ס״ק ו׳).
אולם אם הבודק הוא גוי, היות והוא עושה כן משום הוראת המקום, וההולך לכותל או לבית החולים לא צריך לזה כלל, כי יודע שאינו חולה – מותר לו להיכנס, היות שאין זה צורך שלו כלל ('שבט הלוי' חלק י׳ תש׳ ס׳, שמותר לעבור מצלמות אם אין זה נוגע אליו כלל, וכן דעת הגר״נ קרליץ זצ״ל), ולכן מותר לכתחילה להיכנס למקומות אלו, ומעשה הגוי לא מתייחס אליו.
(נלקט מתוך גיליון 'מים זכים')