האם ניתן לצאת לרשות הרבים בשבת עם כסא גלגלים?

הדף היומי בהלכה כ"ט בשבט- סימן ש"א סעיף י"ז- סעיף כ'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



יציאה בשבת לרה"ר עם 'מקל סבא'

האם מותר ל'אסיר' לצאת עם 'אזיקים' בשבת? ומדוע אסור לצאת לרה"ר עם 'מסיכה'? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"א סעיפים י"ז – כ' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

חיגר, זקן, או חולה, שנתמכים ע"י 'מקל', כאשר מדובר באופן שאינם יכולים ללכת ללא המקל, ממילא המקל נחשב כמנעל שלהם, ומותר לצאת בו בשבת, משא"כ כשהולכים איתו 'לרווחא דמילתא', לא יצאו בו בשבת, ומביא המשנה ברורה, שזקן שהולך בביתו ללא מקל, וכשהולך בחוץ, הולך עם מקל, כיוון שבית הולך ללא מקל א"כ רואים שיכול להסתדר בלעדיו, ולכן אסור לו לצאת בו לרה"ר, ומצד שני מביא המשנה ברורה בס"ק ס"ה, שכשאדם הולך במקום שיש חשש שיפול מחמת שירדו גשמים והמקום משופע, או שהולך בחורף על מקומות קפואים ויש חשש שיפול, מותר לצאת במקל, כיוון שזה דומה לחיגר, ועוד כותב המשנה ברורה, שאדם שיוצא עם המקל לכבוד ולתפארת, אסור לו לצאת בו בשבת לרה"ר, ואין זה דומה לתכשיט, כיוון שתכשיט הוא לבוש בו, אבל מקל, הרי הוא נושא אותו בידו, ואפילו כשיש עירוב אסור סתם ללכת במקל כיוון שיש בזה 'זילותא דשבתא', אא"כ המקל נצרך לו ואפילו צורך קצת, ואפילו אם מתכבד במקל מותר ללכת בו בתוך העירוב.

'סומא' לא יצא במקל כדי ליישר פסיעותיו.

אדם שהוא 'אסור' באזיקים ברגליו כדי שלא יוכל לברוח, מותר לו לצאת איתם בשבת, כיוון שזה דרך מלבוש שהרי כך היא דרך הליכתו ובטלים הם לגבי הגוף, וכן לא חוששים שיפלו ממנו האזיקים, כיוון שקושרים אותם חזק שלא יפלו.

אסור לצאת בשבת בכל מיני משחקים שהיו הולכים בהם הליצנים, כגון 'מסכות' עם פרצופים, כיוון שזה לא נחשב דרך מלבוש, אבל אם הוציא, פטור, כיוון שלא הוציא כדרך המוציאים.

 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים