שאלה: נתי וויס לומד בהתמדה עד השעות הקטנות של הלילה ורק אז הולך להתפלל מעריב. אמר לו חברו נפתלי, הרי יש חיוב לקרוא קריאת שמע קודם חצות. השיב נתי, שהוא קורא קריאת שמע מיד בצאת הכוכבים, ורק את תפלת מעריב מאחר לשעה אחת בלילה, ולפעמים אף יותר מאוחר.
אמר לו נפתלי, הרי לכתחלה יש לקרוא ולקיים מצוות קריאת שמע בברכותיה (כמבואר בבה"ל סי' מ"ו ס"ט). השיב לו נתי בחריפות, שהוא גם על זה חשב, והחליט לקרוא קריאת שמע ולהתנות שאם לא ישכח לקרוא ק"ש אינו יוצא בקריאה שלפני חצות בלי ברכות, ורק אם ישכח לקרוא אז ייצא בקריאה זו. והרי כל החשש שגזרו חכמים לא לאחר קריאת שמע לאחר חצות, הוא כדי להרחיק אדם מן העברה, והוא בכל מקרה לא יפסיד מצות ק"ש, שהרי אם ישכח, יתברר למפרע שקריאתו שקודם חצות הועילה כפי תנאו, ואם כן הוא עושה כדין. האם אכן מותר לעשות כך?
תשובה: אין לאחר קריאת שמע אחר חצות. ומה שטען נתי בחריפותו, לא יועיל, שכן מאחר שתקנו חכמים זמן קריאת שמע עד חצות, אזי אם קורא לאחר חצות הרי הוא עובר על תקנת חכמים. ועיין בה"ל סי' רל"ה ס"ג שהביא דעות הפוסקים בקריאת שמע של ערבית אחר חצות, ע"ש.