האם ניתן לעשות הבדלה ביום ראשון לאחר ארוחת בוקר?

הדף היומי בהלכה י"ט בשבט- סימן רצ"ט סעיף ו' - סעיף ז'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מה עושה אדם ששכח להבדיל במוצ"ש?

אדם שמתענה ממוצ"ש ואילך כיצד ינהג לעניין הבדלה? האם ברכת הגפן של הבדלה פוטרת את היין ששותה בסעודה שלאחר ההבדלה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רצ"ט סעיף ו' – ז' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם ששכח ולא הבדיל במוצ"ש עד מתי יכול להבדיל? יש בזה ג' שיטות, יש שיטה הסוברת שמבדיל עד יום ג' בערב, כי שלשת הימים הראשונים של השבוע שייכים לשבת ואפשר להבדיל בהם, ויש מי שסובר שרק עד יום ראשון בערב, ויש מי שסובר שאם טעם לפני שהבדיל, יותר לא יכול להבדיל, ונפסק להלכה כשיטה הראשונה, שיכול להבדיל עד יום ג' בערב, המשנה ברורה מביא, שאע"פ שאפשר להבדיל עד יום שלישי, בכ"ז כאשר אדם לא הבדיל במוצ"ש, לא ימתין עד יום ג', אלא יבדיל כבר ביום ראשון משתי סיבות, א. משום שזריזים מקדימים למצוות. ב. אסור לאכול לפני הבדלה, וביו"ט הרי לא שייך להבדיל עד יום ג', כי שלשת הימים שלאחר יו"ט לא שייכים ליו"ט, וא"כ אדם שלא הבדיל במוצאי יו"ט יבדיל עד יום ראשון הסמוך ליו"ט, כיוון שהיום הולך אחרי הלילה וכיוון שאפשר להבדיל בלילה אפשר גם להבדיל ביום שלמחרת.

אדם שמתענה בימים שלאחר השבת, מה יעשה עם הבדלה? ישמע ממישהו אחר, ויש אופן נוסף שהמשנה ברורה מביא והוא, שיעשה הבדלה ויתן למישהו אחר לשתות, ובאופן שקיבל ע"ע תענית של ג' ימים ואין לו אף אחד שהוא יכול לשמוע ממנו את ההבדלה, או לתת לו לשתות את היין של הבדלה, יעשה הבדלה בשבת מבעו"י, וממוצ"ש יתחיל את התעניות שקיבל על עצמו.

אדם שמבדיל על היין ובדעתו לשבת אח"כ בסעודה, האם על היין שבתוך הסעודה הוא צריך לברך שנית, או שברכת בפה"ג שבירך על היין של ההבדלה פוטרת את היין שישתה אח"כ בתוך הסעודה? נחלקו בזה השיטות, יש מי שאומר שבמקרה כזה, ברכת בפה"ג שבירך בהבדלה, פוטרת את היין ששותה אח"כ בסעודה, באופן שבדעתו היה לשתות בסעודה, ויש מי שאומר שהדבר תלוי, אם ההבדלה הייתה לפני נטילת הידיים של הסעודה, אז ההבדלה והסעודה הם שני דברים נפרדים, וברכת הגפן של ההבדלה לא פוטרת את היין שבסעודה, אבל אם נטל ידיים ואח"כ עשה הבדלה, ההבדלה היא חלק מהסעודה, ואז ברכת הגפן של ההבדלה פוטרת את היין של הסעודה, שהכל נחשב לסעודה מאז שנטל ידיו, ומוסיף הרמ"א שלפי השיטה הזאת, אם עשה הבדלה לפני נטילת ידיים, צריך לברך ברכה אחרונה על היין של ההבדלה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים