האם ניתן לכסות את הכיריים בנייר כסף במקום ב'בלעך'?

הדף היומי בהלכה ט"ז באלול סימן רנ"ג מסעיף ג' עד סעיף ה'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ג סעיף ג'

- דין כירה ותנור לתן עליה הקדרות בערב שבת –

קדירה העומדת להישרף ורוצה להורידה מן האש, באיזה אופן מותר להחזירה על כירה שאינה גרו"ק? | הניח הקדירה ע"ג קרקע, מה הדין לעניין "חזרה"? | באיזה אופן הוי הטמנה? | האם מותר בשבת ליטול את הקדירה מהכירה כאשר היא מונחת ע"ג גחלים? | הטמנת קומקום מים חמים מבעו"י כדי לשופכם לקדירה המתחילה להישרף, האם הדבר מותר?

למדנו, שאם שהה אדם מער"ש קדירה מבושלת כל צרכה ומצטמק ורע לו מותר לכ"ע להשהותה גם ע"ג כירה שאינה גרו"ק, כי אין לו למה לחתות, וכן כדי שיהיה מותר להחזיר את הקדירה לאחר שנטלה מע"ג האש, צריך שיתקיימו כמה תנאים, ואחד מן התנאים הם שהכירה תהיה גרו"ק.

מאכל שנתבשל כל צרכו ומצטמק ורע לו שמותר להשהותו גם ע"ג כירה שאינה גרו"ק, וכשפותח את הקדירה רואה שזה עלול להישרף, וצריך להורידה מן האש והרי לא יוכל להחזירו בחזרה על האש שהרי כדי להחזיר צריך שתהיה הכירה גרו"ק והוא לא גרף וקטם כי סמך על זה שזה מצטמק ורע לו, יכול להסיר את הקדירה, ולהניח קדירה ישנה ריקנית ע"פ הכירה, והיא תשמש כקטימה לאש, ואח"כ יכול להניח את הקדירה המלאה ע"ג הריקנית, והטעם שצריך דווקא קדירה ישנה, הוא כיוון שקדירה חדשה מתחזקת ע"י האש והוי מכה בפטיש.

לא יניח הקדירה ע"ג קרקע שאם יניח, לא יוכל להחזיר גם באופן שהניח קדירה ריקנית, וכן צריך שתהיה הקדירה רותחת.

סעיף ד'

יש למחות ביד הנוהגים להטמין מבעו"י קומקום של מים חמים, דהיינו, אנשים חששו שהקדירה תישרף להם, ולשפוך מים שלא התבשלו ע"ג הקדירה אסור, וגם מים שנצטננו לגמרי, אסור, כי יש בישול אחר בישול גם במצטנן, ולכן הם לקחו מים והטמינו אותם שיהיו חמים, ובמקרה הצורך שיראו שהקדירה תישרף, ישפכו המים לקדירה, ע"ז אומר השו"ע שאסור.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים