שאלה: מי ששכח להפריש חלה, וכבר נאכל חלק מן הלחמים שאפה. כשבא להפריש חלה מהנשאר – האם עליו להפריש גם על מה שכבר נאכל, או שמא לא תועיל הפרשת חלה על מה שכבר נאכל?
תשובה: הנה הברכי יוסף יו"ד סוף סי' שכ"ג כתב בפשיטות שיש להפריש גם על מה שנאכל כבר, וס"ל שמועילה ההפרשה גם למה שכבר נאכל. ומצאנו בחלת חו"ל שהיא מדרבנן שמותר לכתחילה לאכול ואח"כ להפריש, והברכי יוסף ס"ל שגם בחלת ארץ ישראל מועילה ההפרשה אחר שנאכל, אלא שיש איסור לאכול לפני ההפרשה, ורק בחו"ל הקלו לאכול לכתחילה.
והמק"מ שם תמה עליו עי"ש, אכן מצאנו כזאת בתוי"ט במסכת גיטין (פ"ג מ"ח) שסובר שמועיל להפריש תרומות ומעשרות על טבל שכבר נאכל, ובשו"ת הר צבי זרעים (סי' מ"ב) האריך לדון בחידוש זה שתועיל הפרשה על מה שנאכל, והביא מהרמב"ם פי"ב ממעשר שכתב לגבי מי שאוכל דמאי בשבת וסומך על עם הארץ שאומר לו שהוא מעושר, ומותר לו לסמוך עליו בשבת, אך לאחר שבת צריך לעשר גם על מה שנאכל.