האם ניתן להבדיל על כוס קפה עם חלב?

הדף היומי בהלכה ה' בשבט- סימן רצ"ו סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם אפשר לעשות הבדלה על לחם?

 מה נאמר על אדם המקפיד להבדיל על יין? מדוע במוצאי פסח יש שמבדילים על שכר בדווקא? ומה יעשה אדם שיש באפשרותו להבדיל על כוס יין פגום או על שכר?  שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רצ"ו סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

גם לשיטות הסוברות שאפשר לקדש על פת, זה רק בקידוש, אבל אין הבדלה על פת אלא לכתחילה מבדילים על יין, ובדיעבד מבדילים על חמר מדינה, והחילוק בין קידוש להבדלה מבאר המשנה ברורה, משום שקידוש הוא חלק מהסעודה שהרי אין קידוש אלא במקום סעודה, וקידוש הוא הקדמה לסעודה ועיקרה של הסעודה היא בפת, ולכן גם את הקידוש שהוא קשור לסעודה אפשר לעשות על פת, אבל הבדלה אין לה שום קשר עם סעודה וממילא לא שייך להבדיל על הפת.

יש שיטה הסוברת שכאשר חל יו"ט במוצ"ש ועושים בליל יו"ט יקנה"ז, דהיינו, גם קידוש וגם הבדלה, מכיוון שאת הקידוש אפשר לעשות על פת, כך אפשר לעשות את ההבדלה על פת.

גם לשיטות המחמירות שא"א לקדש על חמר מדינה, הבדלה לכ"ע אפשר לעשות על חמר מדינה, אמנם לכתחילה ודאי שיבדיל על יין, וחז"ל הפליגו בגודל מעלת המבדיל על יין שהקב"ה קורא אותו 'קדוש' ועושה אותו לסגולה, וחמר מדינה הוא משקה המצוי לשתותו, אבל לא מים או חלב או שמן.

במוצאי פסח יש עניין להבדיל דווקא על שכר מחמת חביבותו, שהרי התנזרו ממנו במשך כל ימי חג הפסח.

כאשר עומדים לפני האדם שתי אפשרויות, כוס יין פגום, או שכר, יותר טוב להבדיל על כוס יין פגום, ודווקא כשהשכר אינו חמר מדינה, אבל אם הוא חמר מדינה, עדיף שיבדיל על השכר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים