שאלה:
כאשר רואים את מלכי אומות העולם ונשיאי מדינות בימינו, האם ניתן לברך את הברכה "שנתן מכבודו לבשר ודם"?
תשובה:
כתבו הפוסקים בסי' רכ"ד בשם הרדב"ז (ח"א סי' רצ"ו), שהשלטונים שאין עול מלך עליהם לשנות דבריהם, ודן והורג במשפט, מברך עליהם. וכן פסק המשנ"ב (שם ס"ק י"ב). לפי"ז נראה, שמלך במדינה שע"פ חוק אין בה גזר דין מות ואינו הורג על דעת עצמו, לא יברכו עליו.
אכן ה'שבט הלוי' (ח"א סי' ל"ה) כתב, שכל דברי הרדב"ז נאמרו בשר שהוא תחת שלטון המלך, ובזה רק אם יש לו סמכות להרוג מברכין עליו, וזאת כמבואר בתשובתו, שדן על ה'באשא' [שר] ששולח המלך למצרים. אבל המלך בעצמו, גם כשאין לו סמכות להרוג אין תכסיסי החוק מונעים הברכה, כיון שהוא מלך באמת, וסיים שהדברים פשוטים. אכן לשון החת"ס (או"ח סוף סי' קנ"ט): גדר מלך לענין ברכה, הא כל שבידו להמית ולהחיות אפילו בעירו עכ"ל, משמע שגם במלך גמור צריך שיהא לו שלטון להרוג ולהחיות. והאריך בזה ידידי הר"ר אליהו אריאל שליט"א בספרו 'שער העין' במלואים סי' כ"ט.
כתב ה'כף החיים' (סקל"ב) שאחרי הברכה שמברך "יאמר יהי רצון מלפניך ה' או"א שתזכני לראות פני מלך ישראל משיח צדקנו ולברך את שמך מלכנו אשר חלק מכבודו ליראיו ובימיו ובימינו תוושע יהודה וכו' עכ"ל.