האם מי שחלם באמצע ברכת המזון צריך לחזור להתחלה?

כ"ג כסליו- קפ"ג ה' - ו'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קפ"ג סעיף ה'

- המברך איך יתנהג בכוס של ברכת המזון -

"איטר יד" באיזה יד אוחז הכוס? | היכן מעכב דיבור בבהמ"ז? | שהה באמצע בהמ"ז בשיעור של "כדי לגמור את כולה" 

למדנו בשעור הקודם על כמה הלכות התלויות בכוס של בהמ"ז, צריך ליטול את הכוס בשתי ידיו, ובמשך בהמ"ז להחזיק אותה ביד ימין בלבד, וכן צריך להגביה את הכוס טפח כדי שכולם יראו אותה, וצריך לתת את עיניו בכוס בשעת בהמ"ז, כדי שלא יסיח דעת מהברכה, ואחר שסיים לברך בהמ"ז, מברך בורא פרי הגפן ושולח לאשתו לשתות מן היין כדי שתתברך.
בענין אחיזת הכוס ביד ימין, איטר שידו הימנית היא השמאל של כל אדם, מחזיק הכוס בימין שלו.


סעיף ו'
מי שנתנו לו את הכוס של בהמ"ז לברך, אסור לו לדבר עד אחרי שישתה הכוס, ובדיעבד אם דיבר באמצע בהמ"ז, לא חוזר לברך, אא"כ דיבר במזיד שאז יש מי שאומר שצריך לחזור ולברך, וגם השומעים את המברך, אסור להם לדבר, ואם עברו ודיברו, הדבר תלוי, אם פספסו מבהמ"ז כמה מילים שהם מעכבות, כגון ברית ותורה "על בריתך שחתמת בבשרנו ועל תורתך שלמדתנו", לא יצאו יד"ח, משא"כ כשלא שמעו דברים שאינם מעכבים, זה לא מעכב, ואם דברו כשהמברך שותק, בדיעבד יצאו, ואם אדם שתק במשך זמן רב באמצע בהמ"ז, אם השהייה היא כדי לגמור את כל בהמ"ז, המ"ב מביא צד, שאם השהייה הייתה מחמת אונס כגון שהמקום אינו נקי, זה מעכב וצריך לחזור, ובכ"ז אומר המ"ב, שאין הדין ברור למעשה, ולכן שלא יחזור, אא"כ השהייה הייתה באמצע ברכה אחת מהברכות של בהמ"ז, שאז חוזר על אותה ברכה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים